Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Józef trochę niezgrabnie podtrzymuje Syna Bożego, który nie dość, że się wierci to jeszcze ciągnie go za brodę. Zadanie utrudnia fakt, iż ten wyraźnie starszy, łysiejący i siwy już mężczyzna o szlachetnej twarzy, jednocześnie w lewej ręce trzyma laskę z rozkwitającymi pąkami. Obu towarzyszy Archanioł Gabriel częstujący Dzieciątko jabłkiem. Wysokie umiejętności warsztatowe malarza rzucają się w oczy. Świadome użycie perfekcyjnego rysunku i miękko kładzionej plamy posłużyło do oddania bryłowatości postaci i zbudowania przestrzeni je otaczającej. Widać, że autor do każdego elementu kompozycji malarskiej podchodził indywidualnie i z pieczołowitością wzbogacał obraz w szczegóły. A wszystko w dobrym guście i z umiarem.
Na uwagę zasługuje ciekawe podejście do tematu. Otóż w spokój tego sielankowego przedstawienia wkrada się przyszłość z cierpieniem i krzyżem na horyzoncie, ale też obietnicą odkupienia i chwały nieba. Zapowiedź tych wydarzeń zawarta jest w symbolice jabłka – owocu zakazanego, a zarazem symbolu władzy królewskiej.
Obraz łączony jest z nazwiskiem Pompeo Girolama Batoniego (1708 – 1787), włoskiego malarza słynącego z solidnych umiejętności technicznych, niepozbawionego polotu i wyczucia stylu. Podejmował rozmaite tematy, z czasem jednak napływ do Rzymu arystokracji europejskiej sprawił, że „z potrzeby chwili” wyspecjalizował się w portretach. Zadowoleni zleceniodawcy ponieśli jego sławę w świat i uczynili ją międzynarodową. Uważany był za najlepszego malarza włoskiego swoich czasów, pikanterii stwierdzeniu temu dodaje odnotowana z kronikach rywalizacja z Antonem Raphaelem Mengsem. W jego twórczości odnajdziemy ślad różnorodnych inspiracji; na plan pierwszy wysuwa się fascynacja anykiem, przy współudziale francuskiego rokoka, bolońskiego klasycyzmu oraz twórczości takich artystów jak Nicolas Poussin, Claude Lorrain, a zwłaszcza Raphael. Uważany jest za prekursora neoklasycyzmu.
Obraz nabyty prawdopodobnie przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 105,0 cm, szerokość: 80,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna