Ikona: Koronacja Bogurodzicy/Maria Magdalena pod Krzyżem
ikona dwustronna
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Portret Teresy Kunegundy Sobieskiej zachwyca finezją upozowania, lekkością w prowadzeniu pędzla i biegłością w charakteryzowaniu postaci. Te przymioty w połączeniu z faktem, że obraz jest współczesny modelce upewniają nas, że mamy do czynienia z autentycznym realistycznym przekazem i to wysokiej klasy. Kobieta ubrana jest w złocistą, haftowaną, głęboko wyciętą suknię wykończoną koronką zarówno przy dekolcie jak i eksponowanym błękitnym rękawie en pagode upiętym broszą. Przestrzeń w obrazie buduje udrapowanie czerwonego połyskliwego płaszcza, który okala jej tors. Malarz zastosował ciekawy zabieg kompozycyjny: tkanina przerzucona przez prawe ramię modelki stanowi element pierwszego planu, ale i wpisuje się w tło.
Teresa Kunegunda Sobieska, córka króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery d’Arquien, królewna polska, została zaślubiona 2 stycznia 1695 roku przez biskupa płockiego Andrzeja Chryzostoma Załuskiego z Maksymilianem II Emanuelem, elektorem Bawarii i królewskim gubernatorem generalnym Niderlandów Hiszpańskich rezydującym w Brukseli. Do Monachium, stolicy i siedziby dworu Elektoratu Bawarii, wyjechała w kwietniu 1701 r., podążając w ślad za mężem. Zdecydowała się wybrać drogę wodną, aby jak najbardziej oszczędzić trudów podróżowania dzieciom: pięcioletniej córce Marii Annie i czterem młodszym synom. Ziemiaństwo Elektoratu Bawarii, które uważało księżną za gwarantkę stabilnej polityki dynastycznej, a w jej potomstwie widziało obietnicę przedłużenia linii bawarskiej, więc wybór Monachium na rezydencję rodziny przyjęto entuzjastycznie. Po klęsce małżonka w bitwie pod i jego wycofaniu się poza granicę Bawarii, Teresa Kunegunda została elektoratu. Opuszczając Bawarię, by zobaczyć się z matką, nie przypuszczała, że 10 lat przyjdzie jej spędzić na wygnaniu – wojska cesarskie blokowały jej powrót do kraju. Do Monachium wróciła dopiero w 1715. Po śmierci Maksymiliama II Emanuela opuściła Bawarię i osiadła w , gdzie zmarła 10 marca 1730. Była jedynym dzieckiem Jana Sobieskiego, które zasiadło na tronie.
Obraz pochodzi prawdopodobnie z kolekcji Augusta i Aleksandry Potockich. W XIX-wieku uchodził za dzieło Pierre’a Mignarda (lub pochodzące z jego szkoły).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 39,0 cm, szerokość: 30,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
ca 1867
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna