
Szafa
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Przy malowaniu bukietów z kwiatów, których nie sposób zebrać równocześnie w jednej porze roku przyjmujemy, że autor i tej martwej natury posiłkował się zielnikami. Dodatkowo brak np. zeschniętych liści dowodzi daleko posuniętej idealizacji związanej z przekonaniem, że tylko natura poprawiona przez sztukę jest godna uwiecznienia. W jednym wieńcu połączone ze sobą są kwiaty i owoce m.in. granatu, pomarańczy, winogron, tykwy, pomarańczy, czereśni i róż, które wieńczą u góry kłosy zboża, przewiązane niebieską kokardą. Symetrycznie rozmieszczono dwa ptaszki. Parapet na pierwszym planie zastawiony: kielichem z winem oraz talerzem z owocami wiśni i pomarańczą – z lewej, cytryną z nożem – po prawej. Każdy element składający się na kompozycję jest potraktowany z osobna, z można rzec miniatorską misternością – wyraziste lecz spokojne światło uwydatnia żywe tony lokalne. Nagromadzone w jednym obrazie bogactwo kształtów i kolorów przykuwa wzrok widza i do dziś jest gratką dla miłośników botaniki.
Symbolika przedstawienia niesie przesłanie wanitatywne, pod wytworną malaturą kryje się moralizatorskie napomnienie, uniwersalna prawda. Kuszące smakiem owoce i uwodzące powabem kwiaty odnoszą się do grzechów pychy, nieumiarkowania, próżności. O przemijalności i marności rozkoszy doczesnych przypominają owady, których obfitość przywodzi na myśl nieunikniony, a rozpoczynający się już proces rozkładu.
Drogą do przezwyciężenia grozy śmierci jest wiara. Wśród najważniejszych symboli religijnych wymieńmy: kiście winogron – symbol Eucharystii oraz kielich z winem.
Utrwalone tradycją przypuszczenia, że dzieło to (podobnie jak bliźniacze - Wil. 1684), znajdowało się w zbiorach króla Jana III i zostało przewiezione do Wilanowa z Marywilu są trudne do utrzymania wobec wyników ostatnich badań monografistki Mignona, Magdaleny Kraemer-Noble. Zwraca ona uwagę, na szereg odmienności od dzieł artysty, które pozwalają domyślać się szerokiego udziału warsztatu lub wręcz przesuwać obraz w obszar kopii i naśladownictw, w wiek XVIII. Do znaczniejszych należą mniej wnikliwe opracowanie faktur i barw, zdecydowanie inne przedstawienie mikrokosmosu owadów, niekonsekwencje kompozycyjnie i niewspółgranie skali, np. przy porównaniu wielkości cytryny i pomarańczy z kompozycji na pierwszym tle. Należy tez zwrócić uwagę na to, że Mignon nie podpisywał się pełną wersją imienia, a inicjałem.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 101,0 cm, szerokość: 85,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szmyt, Mateusz
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
XIX/XX
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
nieznany
1875-1926
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.