
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to wizerunek wykonany w technice litografii, który należy do zbioru zatytułowanego „Wizerunki Polskie”, a ukazującego się w latach 1851-1862. Pomysłodawcą, autorem i w znacznym stopniu jego wykonawcą był Maksymilian Fajans (1827-1890), artysta związany z Warszawą, prowadzący tu od 1853 roku zakład litograficzny, a od 1862 również fotograficzny. Cykl, do którego należy portret Anny Nakwaskiej powstał jako odpowiedź na ówczesną sytuację Polaków, pozbawionych własnego państwa i żyjących pod trzema zaborami. Naturalną potrzebą społeczną wśród rodaków stało się zainteresowanie wspólną przeszłością, ale także współczesnymi postaciami, które „zasługą lub talentem przyczyniły się do chwały narodu”. (I. Tessaro-Kosimowa, Historia litografii warszawskiej, Warszawa 1973).
Anna z Krajewskich Nakwaska była powieściopisarką oraz pamiętnikarką, której prace – choć dziś właściwie zapomniane – cieszyły się współcześnie niemałą popularnością. Jako naoczny świadek wielu istotnych wydarzeń w ówczesnym życiu Warszawy (epoka porozbiorowa, Warszawa pod panowaniem pruskim oraz późniejsze czasy Księstwa Warszawskiego, 1807-1815 oraz Królestwa Polskiego, po 1832), Nakwaska spisała wspomnienia opublikowane pod wymownym tytułem Obrazy społeczeństwa warszawskiego w dwóch powieściach, wydane w 1842. Prowadziła również salon literacki, w którym: „Nie jeden młody pisarz, który marzył o przyszłych wawrzynach, na wieczorze u pani Nakwaskiej czerpnął zachęty, […], nauczył się w praktyce teorii, zrozumiał co piękne, gust wykształcił.” (Dziennik Warszawski 1852, nr 75).
W litografii autorstwa Fajansa zwraca uwagę niezwykła dbałość wykonania podobizny starszej już kobiety, o nieco niemodnej wówczas fryzurze, w białym czepcu i białym kołnierzyku. Rysunek, który jest najbardziej precyzyjny w obrębie twarzy portretowanego, poniżej zyskuje nieco bardziej szkicowy charakter. Pod wizerunkiem czytamy, że: „Rys. z natury w r: 1852 i lit M. Fajans”, za druk zaś odpowiedzialny był Rosé-Joseph Lemercier (Imp. Lemercier à Paris). Na odbitce znalazł się również podpis identyfikujący portretowaną oraz faksymile jej autografu, podnosząc poznawczą wartość pracy. Warto dodać, że w paryskim warsztacie Lemerciera Maksymilian Fajans uczył się techniki litografii oraz odbywał roczną praktykę.
Warszawa, Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, literatura, litografia, Rosé-Joseph Lemercier, wspomnienia
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26 cm, szerokość: 18 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.