
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Młody starosta tłumacki z kameralnego portretu spogląda na widza jakby porozumiewawczo. W jego twarzy uwagę zwraca wydatny nos. ubrany jest w brunatno-różowy frak, spod którego wystaje biały koronkowy żabot, szyję opasuje biała chusta. Na głowie pudrowana peruka z przewiązanym czarną kokardą harcapem, spadającym na kark. Stonowane szaro-niebieskie tło nie ingerując w postać, służy podkreśleniu tego co z niej wydobyte poprzez rzetelne rzemiosło artysty. Próżno szukać tu odznaczeń otrzymanych przez Potockiego – Orderu Św. Stanisława nadanego w 1778 r. i Orderu Orła Białego, który otrzymał w 1790 r. – co pozwala przypuszczać, że wizerunek pochodzi z czasów zawarcia małżeństwa z Barbarą Brzostowską (21 II1773). Portrecista prawdopodobnie wywodził się z kręgu Louisa François Marteau.
Jerzy Michał Potocki był synem Eustachego – generała artylerii litewskiej – i Marianny Kątskiej, bratem: Jana Nepomucena Eryka, Stanisława Kostki i Ignacego Romana. Od 1778 r. był starostą tłumackim; w 1786 r. posłem na sejm z województwa bracławskiego, w kwietniu 1789 mianowany został posłem nadzwyczajnym w Sztokholmie, a od 1791 r. pełnomocnym. Potocki był świadkiem zamachu na króla szwedzkiego, który opisał w wydanej anonimowo książce. Dwukrotnie żonaty, od 1773 z Barbarą Brzostowską (rozwiedziony ok. 1780); 1784 z księżną Teklą Jabłonowską (związek ten również się rozpadł z powodu nazbyt długiej rozłąki).
Po śmierci króla Gustawa III położenie Potockiego stało się bardzo trudne, popadł w poważne tarapaty finansowe. Tymczasem władze konfederacji targowickiej przynaglały go do powrotu. Wobec katastrofalnej sytuacji majątkowej, zaczął panicznie szukać protekcji u króla Stanisława Augusta, u posła rosyjskiego Nikołaja Repnina oraz u szwedzkiej królowej wdowy Zofii Magdaleny. Ta ostatnia przyznała mu małą pensję, co ustrzegło go przed całkowitym bankructwem. Los jego odwróciła dopiero interwencja w Sztokholmie brata, Stanisława Kostki, który w imieniu rodziny poręczył wypłacalność Jerzego. Umożliwiło mu to powrót do kraju w 1799 r. Jednak już wówczas ciężko chorował. Zmarł prawdopodobnie w 1801 r., a dzierżawiony przezeń majątek tłumacki przejął rząd austriacki.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 62,0 cm, szerokość: 51,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
pastel
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.