Forma piernikarska
koniec XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Prezentowany obiekt to druk okolicznościowy wydany przy okazji uroczystych obchodów beatyfikacji błogosławionej Bronisławy, norbertanki żyjącej w XIII wieku, którą po śmierci otoczono kultem, żywym szczególnie w Krakowie, od pocz. XVII wieku, kiedy w kościele Zbawiciela odnaleziono jej kości. Druk składa się z czterech stron; tytułowej z ryciną ukazującją kadr z opisywanego wydarzenia, oraz trzy strony tekstu, ułożonego w dwóch kolumnach, opisującego uroczystości. Pełny tytuł druku brzmi: Wielka uroczystość z przyczyny kanonizacyi Błogosławionej Bronisławy w skutek uchwały Namiestnika Chrystusowego, Grzegorza XVI, Papieża w Krakowie, 2 września 1840 odprawiona. Pod tytułem widnieje rycina ze sceną rozgrywającą się przed kościołem dominikanów w Krakowie, pod wezwaniem św. Trójcy. Pod wieżą kościoła (nieistniejącą dziś) zgromadzili się tłumnie wierni z chorągwiami i feretronami. Po lewej stronie widać wysoką, ażurową konstrukcję z wizerunkiem błogosławionej w owalnym medalionie, ponad którym w wieńcu widnieje litera „B” uwieńczona godłem z herbu, którym pieczętowała się Bronisława, Odrowąż. Godło herbu widoczne jest również w górnej części wieży, a także na fasadzie kościoła dominikanów, ponad oknem z maswerkiem. Przypomnieć trzeba, że założycielem pierwszego klasztoru dominikanów w Polsce, który powstał przy kościele św. Trójcy, był św. Jacek Odrowąż. Jego sylwetka towarzyszy bł. Bronisławy w dekoracyjnym malowidle umieszczonym w połowie wysokości wieży, o czym przeczytać możemy w towarzyszącym rycinie tekście. Opisuje on okoliczności oraz przebieg uroczystości, które rozpoczęły się już pod koniec sierpnia. Warto zwrócić uwagę na ciekawostki obyczajowe, jakie zawarł autor rysunku na podstawie którego wykonana została odbitka. Po prawej stronie widzimy mężczyznę podsadzającego dziecko na niewielką konstrukcję, pomiędzy modlącymi biegną dwaj chłopcy goniący uciekającego przed nimi psa, a nieopodal studni o sześciennym kształcie i wodotryskach w formie lwich paszczy, stoi mężczyzna, który zdjął kapelusz, wznosi do góry ręce, patrząc błagalnie w stronę nieba.
U dołu, po lewej stronie, odbita została sygnatura autora: Jan K. Wojnarowski del. 1840 (? – data nieczytelna). Jan Kanty Wojnarowski (1815-po 1876) był artystą, rysownikiem i malarzem, związanym z Krakowem.
Kraków, Grzegorz XIV, bł. Bronisława, św. Jacek, Odrowąż, klasztor dominikanów, klasztor norbertanek, kościół św. Trójcy
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 21,2 cm, szerokość: 16,5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
koniec XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
XVIII wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
XX wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna