
Bransoleta męska
między 1930 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Kamienna bransoleta dawniej była noszona przez dogońskich mężczyzn na przedramieniu. Prawdopodobnie nabyto ją od Tuaregów, ludu pasterskiego zamieszkującego Saharę i pogranicze Sahelu (Algierię, Libię, Niger, Mali, Burkinę Faso), którzy poza wypasem zwierząt (na przykład owiec, kóz, wielbłądów) zajmują się również transportem karawanowym. Bransolety tego typu w dialekcie ahaggar nazywano ahbeg. Noszone były przez Tuaregów na ramieniu, tuż nad łokciem. Ahbeg były przekazywane młodym mężczyznom wraz z mieczem podczas obrzędu inicjacji. Czasem przechodziły z ojca na syna. Służyły jako broń obronna w trakcie zapasów, a w czasie walk wojennych wykorzystywano je do uciskania szyi wroga, co przyspieszało pękanie kręgów szyjnych.
W kraju Dogonów handel od zawsze był istotną dziedziną życia. Według dogońskiej mitologii jest ściśle związany z bliźniętami, które dokonały pierwszej wymiany. Przedmiotem ich handlu była tkanina i muszelki kauri – obiekty, które według wierzeń Dogonów zawierają życie. W momencie zawierania transakcji handlowej kupujący i sprzedający uważani są za równych sobie, tak jak para bliźniąt wymieniających przedmioty o tej samej wartości. Wymiana odbywa się podczas targu, który zazwyczaj organizowany jest raz w tygodniu. Podstawowymi towarami handlowymi są m.in. płody rolne, zwierzęta i sól z Sahary. Karawany, prowadzone przez Tuaregów przewożą sól z Taoudeni – kopalni na Saharze, położonej około 500 km na północ od Timbuktu (Republika Mali). Z czasem handlem solą zajęli się również kupcy dogońscy. Jest to bowiem przynoszący duże zyski biznes (zarobki porównywalne do pensji nauczyciela – dobrze płatnej profesji). Dlatego obecnie trudni się nim wielu dogońskich mężczyzn.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
nobaga
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ozdoba ciała, bransoleta, biżuteria
Technika
szlifowane, toczone
Tworzywo / materiał
kamień
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1930 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1930 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1930 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.