
Św. Jan Chrzciciel
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Na Rusi krzyże należą do najstarszych i najczęściej używanych przedmiotów kultu chrześcijańskiego od narodzin do śmierci. Krzyżem chrzczono, błogosławiono, na krzyż przysięgano, z krzyżem podróżowano, leczono, grzebano. Krzyż przekazywano z pokolenia na pokolenie. Dlatego dużą popularnością cieszyły się krzyże wykonane ze stopów metali (patrz S.12789MŁ – 12795MŁ; S.12869MŁ – 12873MŁ; S.12875MŁ – 12876MŁ). Na krzyżu oprócz wizerunku rozpiętego Zbawiciela pojawiają się uzupełniające treść przedstawienia. Zgodnie z ewangelicznym przekazem są to między innymi postacie towarzyszące Ukrzyżowaniu: Bogurodzica i Marta (Ewangelie wymieniają kilka Niewiast) oraz najmłodszy uczeń Chrystusa – św. Jan Ewangelista zwany Teologiem i nawrócony setnik Longin. W starszej tradycji ich półpostacie umieszczano na zakończeniach środkowej belki przy dłoniach Chrystusa (patrz S.12789MŁ; S.12870MŁ) lub stojących w całej postaci osadzano obok pionowej belki krzyża w podstawie. W dopracowanych do perfekcji formach metalowych krzyży staroobrzędowców, którzy nie przyjęli reformy liturgicznej patriarchy Nikona w połowie XVII w., postacie towarzyszące Ukrzyżowaniu zaczęto komponować na plakietach po obu stronach krzyża, jak na prezentowanym egzemplarzu. Nadano im potoczną nazwę „połotienca” czyli ręczniki, ponieważ cieszące się ogromnym poważaniem u staroobrzędowców krzyże ozdabiano haftowanymi ręcznikami, których końce zwisały po obu stronach krzyża. Poszczególne wspólnoty staroobrzędowców przywiązywały ogromną wagę do umieszczanych na krzyżach wizerunków. Wspólnoty bezpopowców uznawały w zwieńczeniu krzyża jedynie starszy w tradycji wizerunek Mandylionu (S.12864MŁ), nie uznawały także formy ИНЦИ opisującej Zbawiciela. Odlane z metalu krzyże osadzano często w wydrążonych wgłębieniach drewnianych podobrazi, gdzie razem z innymi metalowymi ikonami tworzyły swoiste ikonostasy, nazywane zwyczajowo staurotekami (patrz S.12828MŁ).
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Rodzaj obiektu
ikona
Tworzywo / materiał
emalia lakiernicza
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.