
Widok zamku w Puławach od łachy
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Początki rezydencji puławskiej wiążą się z osobą Stanisława Herakliusza Lubomirskiego (1642–1702), marszałka wielkiego koronnego (1676–1702), wybitnego przedstawiciela Rzeczypospolitej 2. połowy XVII wieku, dyplomaty, pisarza, mecenasa sztuki, i jego pierwszej żony Zofii z Opalińskich, dziedziczki osady Puławy należącej do rozległego klucza końskowolskiego. Po ślubie zawartym w 1669 roku Stanisław Herakliusz i Izabela wybrali Puławy na miejsce swojej głównej rezydencji. W latach 1671–1679 wznieśli pałac zaprojektowany przez Tylmana z Gameren, nadwornego architekta Lubomirskiego. Budowla prezentowała nowy typ rezydencji w formie włoskiej casa di villa rustica, w Puławach dodatkowo zmonumentalizowanej, oraz nawiązywała do pseudowarownych, flankowanych pawilonami francuskich château. Pałac wyróżniał się dekoracyjnością i zróżnicowaniem bryły, urozmaiconej zwłaszcza od strony ogrodu i łachy wiślanej. Elementy jego architektury, takie jak taras widokowy o łamanych formach, narożne pawilony, a także oskarpowany cokół stanowiący przedłużenie dolnej kondygnacji korpusu budowli, harmonijnie współgrały z malowniczym położeniem pałacu, usytuowanego na skraju skarpy wiślanej. Równie efektownie rezydencja przedstawiała się od strony dziedzińca. Wrażenie to dawały alkierzowe wieże i pojawiające się po raz pierwszy w polskiej architekturze zewnętrzne wachlarzowe schody na piano nobile oraz dekoracyjny portal z atlantowymi hermami. Pałac puławski Lubomirskich w czasach późniejszych był wielokrotnie przebudowywany – w latach 1722–1736 dla Marii Zofii z Sieniawskich Czartoryskiej między innymi przez Jana Zygmunta Deybla i od roku 1896 dla Adama Kazimierza i Izabeli Czartoryskich przez Chrystiana Piotra Aignera, a także w okresie Królestwa Kongresowego. Za sprawą księżnej Izabeli przekształcono również dawny ogród według wzorów francuskich w modny ogród angielski. Litografia Ludwika Horwarta z około 1828 roku pokazuje pejzaż z pałacem puławskim ujęty zza łachy wiślanej, po przekształceniach dokonanych przez Adama Kazimierza i Izabelę Czartoryskich. Widoczna jest jego elewacja ogrodowa z narożnymi pawilonami i dominującym nad całością ryzalitem w centrum. Na bliższym planie roztacza się tak zwany Ogród Dolny z bogatym drzewostanem i fragmentem altanki (Domek Chiński).
Renata Bartnik
Autor / wytwórca
Wymiary
format: wysokość: 25 cm, szerokość: 33.7 cm
pole obrazowe: wysokość: 16.9 cm, szerokość: 23.6 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.