Talerzyk przystawkowy
Talerzyk
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Dostojny wenecki dygnitarz w modnym stroju pozuje do portretu z godnością. Spod wierzchniego okrycia, obszywanego futrem pod szyją widoczny jest kołnierz a u rąk kryzy zamiast mankietów. Krótko ostrzyżony mężczyzna nosi wąsy i brodę. Spojrzenie skierowane w przeciwnym niż głowa i tors kierunku. Portret malowany ciężką ręką. Tonie w czerni i szarościach jedynie skupiona twarz wielmoży wnosi trochę życia.
Pierwowzorem obrazu jest dzieło Tycjana, Portret mężczyzny w gronostajowym (?) płaszczu z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu (ok. 1560, 115,8 x 89 cm, nr inw. GG_76). Tycjan (wł. Tiziano Vecelli lub Vecellio, ur. ok. 1488-1490 w Pieve di Cadore, zm. 27 sierpnia 1576 w Wenecji) był włoskim malarzem, czołowym przedstawicielem szkoły weneckiej, uczniem Giovanniego Belliniego oraz Giorgiona. Malował sceny religijne i mitologiczne oraz alegorie, sławne są też jego portrety, zawsze o doskonałej charakterystyce modela, gdzie postać zwykle zanurzona jest w półmroku a nastrój budowany rozkładem świateł i wirtuozerską kolorystyką.
Nieznany malarz, autor obrazu wilanowskiego, posłużył się z pewnością reprodukcją pochodzącą z Theatrum pictorium (nr 95), o czym świadczy choćby lustrzane odbicie kompozycji oraz niedostatki kolorystyczne. Theatrum Pictorium, czyli Teatr Malarstwa, to skrócona nazwa książki wydanej w latach 60. XVI wieku przez Davida Teniersa Młodszego dla swojego pracodawcy, arcyksięcia Leopolda Wilhelma z Austrii. W ciągu jednej dekady swojego gubernatorowania (1646-56) władca stworzył jedną z największych kolekcji sztuki swoich czasów (liczącą ponad 1300 obrazów, w tym obrazy Holbeina, Pietera Bruegla Starszego, Van Eycka, Raphaela, Giorgione, Veronese i ponad 15 dzieł Tycjana), a Teniers stał się jej kuratorem. Był to pierwszy w historii drukowany katalog muzealny prezentujący 246 obrazów włoskich z kolekcji arcyksięcia z rycinami 12 autorów wzorowanymi na małych modello (olejne kopie o wymiarach ok. 17 x 25 cm), które osobiście wykonał Teniers (według oryginałów). Drugie wydanie z numerami stron zostało opublikowane w 1673 r. Autorem ryciny niniejszej jest Lucas Vorsterman Mł. (1595–1675), o którego klasie świadczy to, że współpracował z takimi artystami jak Peter Paul Rubens czy Anthony van Dyck, a także dla z wysoko postawionymi mecenasami (Thomas Howard, 21. hrabia Arundel i Karol I z Anglii).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 91,0 cm, szerokość: 69,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.