
Krajobraz z drzewami
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pejzaże
Jan Stanisławski był mistrzem młodopolskiego malarstwa pejzażowego. W swoich wędrówkach zarówno utrwalał krajobraz rodzimej Ukrainy, jak i tworzył kompozycje poświęcone okolicom Krakowa i Zakopanego. Jako temat pejzaż zajmował poczesne miejsce w twórczości artysty, ukazując zmiany stylistyczne oraz warsztat artystyczny malarza. Pejzaż był traktowany realistycznie, symbolicznie, wyrażał impresyjną grę kolorystyczną – stanowił barometr artystycznej wrażliwości i dialogu z obrazowymi konwencjami. W twórczości Stanisławskiego stał się suwerennym tematem, który akcentował nowoczesną autonomię sztuki, ale także warunkował symboliczne przesłanie i egzystencjalne doświadczenie. Posługując się małym, niejako podręcznym formatem obrazów, kreował uproszczone, pośpiesznie malowane studia, akcentujące obecność i przeżycie malarza wobec natury.
Pejzaż powstał wkrótce po 1900 roku, artysta wówczas rozjaśnił paletę malarską i ukształtował specyficzną kompozycję obrazu – pejzażu podzielonego poziomą linią horyzontu z wielką masą dominującego błękitu nieba. Rozległy krajobraz kształtują odmienne sposoby ujmowania kształtów, różnicując gęsto nakładane partie pierwszego planu, układające się w spalone słońcem trawy, dalej poziome pasy żółci, tworzące łagodnie rozciągnięte pola ściętego zboża, wreszcie giętka linia błękitnego horyzontu odsłania w dalekim planie górzysty krajobraz. Nad całością góruje błękitne niebo swobodnie kształtowane rozbielonymi partiami chmur. Studium Stanisławskiego łączy analizę światła rozproszonego w rozległym krajobrazie z problemem wydobywania zróżnicowanych elementów przyrody – zmiennych faktur, odległości, zróżnicowanej materii. Pejzaż, chwytany pośpiesznym spojrzeniem, sugestywnie i szybko szkicowany plamą barwną, kreuje poznanie świata jako tajemniczego misterium zmienności, ruchu i światła z bezpośrednim, fizycznym odczuciem chropowatości i twardości rzeczy. Pejzaże zyskują charakter metafizycznego spotkania ze światem – zmiennych widoków i wizualnej esencji. Dominujące niebo staje się widocznym elementem symbolicznego spektaklu – rozjaśnionego wewnętrznym światłem i uruchamiającego cielesne doświadczenie natury.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29 cm, szerokość: 30 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 39 cm, szerokość: 40 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Stanisławski, Jan
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Podhorska, Wanda
Muzeum Narodowe w Lublinie
Lasocki, Kazimierz
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.