treść serwisu

Pejzaż

Nota popularyzatorska

Jan Stanisławski był mistrzem młodopolskiego malarstwa pejzażowego. W swoich wędrówkach zarówno utrwalał krajobraz rodzimej Ukrainy, jak i tworzył kompozycje poświęcone okolicom Krakowa i Zakopanego. Jako temat pejzaż zajmował poczesne miejsce w twórczości artysty, ukazując zmiany stylistyczne oraz warsztat artystyczny malarza. Pejzaż był traktowany realistycznie, symbolicznie, wyrażał impresyjną grę kolorystyczną – stanowił barometr artystycznej wrażliwości i dialogu z obrazowymi konwencjami. W twórczości Stanisławskiego stał się suwerennym tematem, który akcentował nowoczesną autonomię sztuki, ale także warunkował symboliczne przesłanie i egzystencjalne doświadczenie. Posługując się małym, niejako podręcznym formatem obrazów, kreował uproszczone, pośpiesznie malowane studia, akcentujące obecność i przeżycie malarza wobec natury.

Pejzaż powstał wkrótce po 1900 roku, artysta wówczas rozjaśnił paletę malarską i ukształtował specyficzną kompozycję obrazu – pejzażu podzielonego poziomą linią horyzontu z wielką masą dominującego błękitu nieba. Rozległy krajobraz kształtują odmienne sposoby ujmowania kształtów, różnicując gęsto nakładane partie pierwszego planu, układające się w spalone słońcem trawy, dalej poziome pasy żółci, tworzące łagodnie rozciągnięte pola ściętego zboża, wreszcie giętka linia błękitnego horyzontu odsłania w dalekim planie górzysty krajobraz. Nad całością góruje błękitne niebo swobodnie kształtowane rozbielonymi partiami chmur. Studium Stanisławskiego łączy analizę światła rozproszonego w rozległym krajobrazie z problemem wydobywania zróżnicowanych elementów przyrody – zmiennych faktur, odległości, zróżnicowanej materii. Pejzaż, chwytany pośpiesznym spojrzeniem, sugestywnie i szybko szkicowany plamą barwną, kreuje poznanie świata jako tajemniczego misterium zmienności, ruchu i światła z bezpośrednim, fizycznym odczuciem chropowatości i twardości rzeczy. Pejzaże zyskują charakter metafizycznego spotkania ze światem – zmiennych widoków i wizualnej esencji. Dominujące niebo staje się widocznym elementem symbolicznego spektaklu – rozjaśnionego wewnętrznym światłem i uruchamiającego cielesne doświadczenie natury.

Marcin Lachowski



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w lewym dolnym rogu; Jan Stanisławski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Stanisławski, Jan (1860-1907)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 29 cm, szerokość: 30 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 39 cm, szerokość: 40 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1890 — 1910

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/924/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd