Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Obraz przedstawia wziętą z codziennego życia scenę rozgrywającą się przed tawerną. Uwagę zgromadzonych skupia na sobie (i swej pracy) szlifierz w spiczastym kapeluszu, brunatnym kaftanie i niebieskiej koszuli, ostrzący nóż na przenośnym warsztacie (z przodu jedno duże koło napędzane mechanizmem wprawianym w ruch nogą). Za nim stoi chłopczyk w czerwonej czapce i ciemnym ubraniu oraz dziewczynka w białym czepku i jasnobrązowej sukience. Z prawej, przez drzwi z półkolistym daszkiem, wygląda kobieta w białym czepku i jasnobrązowej sukni z dzieckiem na rękach, w białym czepku i czerwonym stroju. Na ścianie budynku przy wejściu zawieszony gliniany dzban i ukwiecona klatka. Obok okno z otwartą jedną okiennicą, spod której na parapecie widoczna przewieszona biała tkanina. Wyżej gołębnik, przy którym rozkwitły kiście białych kwiatów. Widoczna także piwnica, w której oknie siedzi chłopiec w czerwonym ubraniu. Na daszku piwniczki zaś śpi kot. Na pierwszym planie widoczna oparta miotła, gospodarskie naczynia (m.in. wiadro) i odłożony kapelusz. Z lewej strony, w głębi widoczna studnia, nad którą sterczy belka z zawieszonym wieńcem i szyld (lub grafika?). W tle, zza korony drzewa widoczny szczyt domu z oknem i fragmentem dachu. Niebo zasnuwają chmury. Mimo nieszczególnie nośnego tematu – codzienności zwykłych ludzi, kompozycja zaprojektowana została z pomysłem i rozmachem.
Pierwowzorem, którym posłużył się (prawdopodobnie XIX-wieczny) naśladowca stylu „małych mistrzów holenderskich” jest obraz Adriaena van Ostade. Bardzo podobny obraz (różniący się szczegółami, np. brak postaci chłopca w piwniczce) pojawił się na rynku aukcyjnym w 2017 r. (John Nicholsons Fine Art Auctioneer & Valuer, nr 58, aukcja z 1.03.2017 r.; Haslemere, Wielka Brytania). Malowniczy (i ciekawy, jako ilustracja stopniowo zanikającego lub zmieniającego swój charakter zawodu) motyw szlifierza przy swym przenośnym warsztacie (o kompozycji nieco uproszczonej) rozpowszechniły XVIII-wieczne ryciny (por. np. akwaforta z The Elisha Whittelsey Collection; 8,6 × 7,2 cm;, The Elisha Whittelsey Fund, 1951; nr inw. 51.501.490; mezzotinta, ok. 1765; 16,5 x 12,5 cm).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34,0 cm, szerokość: 25,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna