
Łajka
2011
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
W kompozycji Alberta Muellera bohater, mężczyzna przypominający kukiełkę, znajduje się pośród geometrycznych plam – kół, światłocieniowych płaszczyzn oraz różnokierunkowych, krzyżujących się linii. Nad nim, na podeście siedzi stwór przypominający jednocześnie ptaka i kota. Na tle sceny widoczne są gwiazdy i kometa, które sugerują przestrzeń kosmiczną. Wśród innych kształtów można rozpoznać słońce i księżyc w pełni. Całość przypomina ekspresjonistyczną scenografię teatralną lub marzenie senne.
Grafika została wykonana w 1919 roku techniką litografii, a odbita na czerpanym papierze welinowym z znakiem wodnym, którego tylko część znajduje się w obrębie karty. Jest to odcinek koła zębatego i nogi robotnika. Powstała w okresie, gdy artysta skierował się w stronę ekspresjonizmu. W budowaniu przestrzeni zaczął używać przenikających się stereometrycznych (trójwymiarowych) form transparentnych (przezroczystych). Podkreśleniu wyrazu kompozycji służyło podmalowywanie litografii akwarelą. Motywy figuralne chętnie umieszczał w przestrzeni kosmicznej, jak w przypadku cyklu Jenseits im Diesseits (Tamta strona po tej stronie) wydanego w 1923 roku.
Albert Mueller urodził się w 1884 roku w Schwandorf, zmarł w 1963 roku w Bremie. Studiował na akademiach w Monachium u Carla von Marra oraz w Stuttgarcie u Adolfa Hölzla uważanego za jednego z prekursorów kompozycji abstrakcyjnych. Pracował w Stuttgarcie, należąc do tamtejszej awangardy artystycznej pierwszego trzydziestolecia XX wieku. W 1919 roku został współzałożycielem, wspólnie z Willim Baumeistrem i Oskarem Schlemmerem, stowarzyszenia „Üecht Gruppe”, miejscowego odłamu Grupy Listopadowej, która domagała się radyklanych zmian w systemie akademickiego nauczania artystów. W 1924 wstąpił do Secesji Stuttgarckiej.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 287 mm, szerokość: 177 mm
odcisk: wysokość: 250 mm, szerokość: 177 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier czerpany gładki z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zbylut Agata
2011
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Geiger, Willi
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Klinger, Max
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.