treść serwisu

Suprematische Komposition | Kompozycja suprematyczna

scena figuralna

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

W kompozycji Alberta Muellera bohater, mężczyzna przypominający kukiełkę, znajduje się pośród geometrycznych plam – kół, światłocieniowych płaszczyzn oraz różnokierunkowych, krzyżujących się linii. Nad nim, na podeście siedzi stwór przypominający jednocześnie ptaka i kota. Na tle sceny widoczne są gwiazdy i kometa, które sugerują przestrzeń kosmiczną. Wśród innych kształtów można rozpoznać słońce i księżyc w pełni. Całość przypomina ekspresjonistyczną scenografię teatralną lub marzenie senne.

Grafika została wykonana w 1919 roku techniką litografii, a odbita na czerpanym papierze welinowym z znakiem wodnym, którego tylko część znajduje się w obrębie karty. Jest to odcinek koła zębatego i nogi robotnika. Powstała w okresie, gdy artysta skierował się w stronę ekspresjonizmu. W budowaniu przestrzeni zaczął używać przenikających się stereometrycznych (trójwymiarowych) form transparentnych (przezroczystych). Podkreśleniu wyrazu kompozycji służyło podmalowywanie litografii akwarelą. Motywy figuralne chętnie umieszczał w przestrzeni kosmicznej, jak w przypadku cyklu Jenseits im Diesseits (Tamta strona po tej stronie) wydanego w 1923 roku.

Albert Mueller urodził się w 1884 roku w Schwandorf, zmarł w 1963 roku w Bremie. Studiował na akademiach w Monachium u Carla von Marra oraz w Stuttgarcie u Adolfa Hölzla uważanego za jednego z prekursorów kompozycji abstrakcyjnych. Pracował w Stuttgarcie, należąc do tamtejszej awangardy artystycznej pierwszego trzydziestolecia XX wieku. W 1919 roku został współzałożycielem, wspólnie z Willim Baumeistrem i Oskarem Schlemmerem, stowarzyszenia „Üecht Gruppe”, miejscowego odłamu Grupy Listopadowej, która domagała się radyklanych zmian w systemie akademickiego nauczania artystów. W 1924 wstąpił do Secesji Stuttgarckiej.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis, znak wodny: u dołu pośrodku; fragment koła zębatego, dolne partie nóg robotnika i poniżej liczba: 1597
  2. Napis, pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć prostokatna, liliowa z numerem inwentarzowym ołówkiem, wymazanym i późniejszym, przekreślonym: M.P.Z. Szczecin 1730
  3. Sygnatura, napis: na recto pod przedstawieniem po prawej; ołówkiem : Albert Mueller 1919.
  4. Sygnatura, napis: na recto po prawej u dołu; z kamienia: ALBERT MUELLER

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Mueller, Albert (Schwandorf, Badenia 1884- Brema 1963

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 287 mm, szerokość: 177 mm
odcisk: wysokość: 250 mm, szerokość: 177 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

litografia

Tworzywo / materiał

papier czerpany gładki z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1919

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Stuttgart (Niemcy)(dane niepewne); Bazylea (Szwajcaria)(dane niepewne)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3768

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd