Ikona wielopolowa [Bogurodzica Hodigitria Kazańska; św. Mikołaj Cudotwórca; św. Jerzy Męczennik; św. Anastazja].
Ikona
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Z języka greckiego Panagia znaczy Przenajświętsza. Tym określeniem opisywano we wschodnim chrześcijaństwie od najdawniejszych czasów Bogurodzicę. Nazwa przyjęła się także dla Jej wizerunków, w których Maria, ukazana jako Orantka w postawie modlitewnej, z rozłożonymi rękami, ma umieszczony na łonie medalion z obrazem młodzieńczego błogosławiącego Chrystusa Emmanuela. Takie przedstawienie wyraża tajemnicę Wcielenia Zbawiciela. W ten sposób Bogurodzica staje się Bramą i Tronem dla Niego. Gest błogosławiącego Chrystusa i dostojne szaty wskazują na godność Najwyższego Kapłana w Jego Osobie. W przestrzeni świątyni Matka Boga Wcielonego obrazowana jest w obrębie sklepienia w sanktuarium, które symbolizuje Kościół ziemski. W wizerunku Panagii, Bogurodzica jako najważniejsza przedstawicielka Kościoła ziemskiego, widoczna jest ponad przegrodą ołtarzową. Na Rusi, gdzie rozbudowane ikonostasy przesłaniały całą przestrzeń między sanktuarium i nawą, ikony Bogurodzicy Panagii zaczęto umieszczać w szczycie przegrody ołtarzowej poniżej ikony Ukrzyżowania. Jej wizerunki zostały także spopularyzowane w mniejszych ikonach.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikony
Technika
tempera, pozłotnictwo, metaloplastyka, stolarskie
Tworzywo / materiał
drewno, zaprawa kredowa, tempera, złoto, srebro, ceramika, kamień, szkło
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna