treść serwisu

Weibliche Akte unter einem Apfelbaum | Akty kobiece pod jabłonią (Nagie kobiety zrywające owoce)

scena alegoryczna

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Alois Kolb przedstawił pięć nagich, młodych kobiet o smukłych wysportowanych kształtach, które stojąc w różnych pozach zrywają owoce z rozłożystej, niskopiennej jabłoni. Artysta podjął temat nagich postaci ludzkich o idealizowanych kształtach, przebywających swobodnie w idyllicznym krajobrazie istniejącym poza czasem, który stał się popularny już kilka dziesięcioleci wcześniej wśród artystów poszukujących bodźców twórczych w sztuce antyku i złotego wieku. Zapoczątkował go Hans von Marées w latach siedemdziesiątych XIX stulecia, a w kolejnych dekadach podejmowali przedstawiciele symbolizmu i ekspresjonizmu, m.in. Ludwig von Hofmann, Max Beckmann, Otto Mueller, Max Slevogt. Scena zbioru owoców pod rajskim czy arkadyjskim drzewem należała do kanonu tematów podejmowanych przez symbolistów.

Grafika została wykonana w 1913 roku techniką akwaforty w tonie zielonym i wydrukowana na czerpanym papierze welinowym. Była sygnowana na płycie i odręcznie ołówkiem.

Alois Kolb urodził się w 1875 roku w Wiedniu, zmarł w 1942 w Lipsku. Był synem malarza dekoracji, więc od dzieciństwa miał kontakt ze sztuką. Kształcił się w Monachium, w Królewskiej Szkole Rzemiosła Artystycznego, a potem na akademii u Karla Rauppa i Ludwiga von Löfftza. W zakresie grafiki był samoukiem. Początkowo pracował w Ebersbergu. W końcu 1904 roku wyjechał do Murnau, gdzie ekspresjoniści stworzyli podalpejską kolonię artystyczną. Pracował jako grafik, malarz, ilustrator oraz pedagog. Wykonywał cykle graficzne, ekslibrisy, winiety, ilustrował pismo „Jugend” oraz dzieła literatury pięknej, m.in. książki Henrika Ibsena, Heinricha von Kleista, Clemensa Brentano, Friedricha Hebbla.Przygotował dwa cykle graficzne do poematów Homera Iliada i Odyseja. Projektował również grafikę użytkową. Rysowania aktu i figury uczył w Szkole Rzemiosła Artystycznego i Rękodzieła w Magdeburgu. Od 1907 do śmierci kierował klasą grafiki w Królewskiej Akademii Sztuki Graficznej i Rzemiosła Artystycznego w Lipsku.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;sygnatura: na recto z płyty po prawej pod przedstawieniem; KOLB
  2. Napis;sygnatura: na recto po prawej pod odciskiem płyty; Alois Kolb
  3. Pieczęć;napis: na verso pośrodku z prawej; pieczęć okrągła, sepiowa z napisem na otoku i głową gryfa w lewym profilu oraz ołówkiem data i numer inwentarzowy: Museum Stettin 1913 | ZB 1700
  4. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; prawie zmyta pieczęć prostokatna, różowa ze śladami ścierania pod dopisanym ołowkiem i przekreślonym, dawnym numerem inwentarzowym: M.P.Z. | Szczecin | Dział XIV | Nr 1353

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rysownik: Kolb, Alois (1875-1942)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 251 mm, szerokość: 457 mm
odcisk: wysokość: 165 mm, szerokość: 370 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany welinowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1913

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Lipsk (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3057

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd