treść serwisu

Solniczka

Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie

Nota popularyzatorska

Solniczka w kształcie małego pucharka, całkowicie pokryta emalią z dekoracją en grisaille na czarnym tle. Na okrągłej, zwężającej się ku górze stopce dwie sceny (rozdzielone drzewem i tarczą herbową) przedstawiające polowanie puttów na niedźwiedzie. Na jednej niedźwiedź atakowany przez putta. Na drugiej leżący niedźwiedź pokonany, na nim putta zwycięskie. Czaszę w kształcie spłaszczonej kuli zdobi fryz: na osiach cztery maszkarony o cechach satyrów, między nimi, na tle kiści owoców, odpoczywające satyry: dwa śpiące, dwa z gałązkami oliwnymi w rękach. Od dołu czaszę ujmuje rozeta z liści laurowych. We wgłębieniu, stanowiącym właściwą solniczkę, popiersie brodatego mężczyzny w stroju z epoki, w profilu zwróconym w prawo. Wylew zdobiony ornamentem z kółek, wśród nich cztery małe maszkarony. Ornament na krawędzi stopki, pod wylewem, oraz drobne elementy
delikatnie złocone.

Solniczki w XVI w. stanowiły ważny element ceremoniału przy stole. Ustawiane były przed najważniejszą osobą, a podawano w nich w niewielkiej ilości drogocenną przyprawę. Z uwagi na wysoką cenę serwowanego dodatku były to naczynia dekoracyjne, dość wyrazistych rozmiarów, wykonywane z wartościowych surowców lub cenne przedmioty artystyczne. Te ze srebra miały zwykle wyzłocone dna miseczek, aby zapobiec pospiesznej korozji naczynia. Często czarkę z solą przykrywano różnego rodzaju baldachimami lub innymi formami „zadaszenia”. Wraz z upowszechnieniem soli i spadkiem jej ceny naczynia traciły swój wyjątkowy ozdobny charakter, stając się powszechnymi.

Wg szczątkowych informacji źródłowych należy przypuszczać, że kolekcja emalii limuzyjskich w Wilanowie tworzona była zapewne przez Aleksandra Potockiego, a poszerzana przez jego syna – Augusta.

Solniczkę pokazano warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano ją w katalogu tej wystawy pod pozycją 797.

Joanna Paprocka-Gajek

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Court Jean de ?, Courteys Jehan ?, Monogramista I.C.

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 10,0 cm, szerokość: 8,9 cm

Rodzaj obiektu

naczynie dekoracyjne

Technika

kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym, repusowanie

Tworzywo / materiał

miedź; srebro

Czas powstania / datowanie

1550 - 1570

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Limoges, Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.200

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Antykamera Królowej - sz./farfury

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd