![MPOLIN-A48.2.3 Zapisana, pismem nieznacznie pochylonym w prawo, czarnym piórem - jedynie strona recto. Z dwoma owalnymi (pionowo) fioletowymi pieczątkami z orłem w koronie i napisem: ZARZĄD MIEJSKI | W | KONINIE | 1 - z czego jedna częściowo na niebieskim znaczku opłaty stemplowej 1 zł.Numer (zapisany jako: N[!]) - 39/1911 r., w wersie pod otwierającym dokument tekstem polskim.Tekst w języku rosyjskim, wersy u góry z określeniem, czego odpisem jest dokument (wypis z ksiąg z 1911 r. dla wyznawców religii mojżeszowej) i cztery ostatnie wersy poświadczające zgodność z oryginałem - po polsku. Podpis dokonującego odpisu ,, urzędnika Stanu Cywilnego Burmistrza m. Konina'' - po prawej u dołu: Sikorski (?).](/brepo/panel_repo/2023/03/21/jz0pmf/contain-360-1000-max-mpolin-a48-2-3-001.jpg)
Odpis aktu urodzenia Hilela Poznera
1939-05-09
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Rzeźba ogrodowa
Ceramiczna figura psa jest jednym z elementów należących do całego zespołu rzeźbiarskiego sprowadzonego do Wilanowa ok. 1858 roku przez Augusta Potockiego. Początkowo dwie figury psów flankowały wejście na taras przylegający od wschodu do pawilonu kąpielowego Izabeli Lubomirskiej. Później, w okresie powojennym zostały ustawione u podnóża schodów prowadzących z parku angielsko-chińskiego na pergolę południową.
Pochodzące z wytwórni Ernsta Marcha w Charlottenburgu ceramiczne rzeźby figuralne, wazony, jak i elementy małej architektury ogrodowej w większości zostały umieszczone w Ogrodzie Różanym. Położony przy południowym skrzydle pałacu ogród powstał na zlecenie Augusta i Aleksandry Potockich w latach 1855–1856. Autorem projektu był architekt Bolesław Paweł Podczaszyński. Ogród ten jest jednym z nielicznych w Polsce interesujących i dobrze zachowanych dziewiętnastowiecznych założeń historyzujących. Swą formą nawiązywał do renesansowego ideału przydomowego giardino secreto. Mianem tym określano małe, usytuowane przy budynkach mieszkalnych, przeznaczone do kameralnego wypoczynku ogrody wyodrębnione z większego założenia przy pomocy muru lub szpaleru. Charakterystycznymi cechami ogrodu neorenesansowego są zamknięta forma oraz bogaty wystrój rzeźbiarski, na który składa się m.in. duży zbiór rzeźb pochodzących z wytwórni Ernsta Marcha w Charlottenburgu, a mianowicie: cztery posągi alegoryczne (Pszczelarstwo, Rolnictwo, Rybołówstwo, Zgoda), dwie pary puttów, flankujące schody na pergolę (oryginały eksponowane w pawilonie rzeźby) oraz posąg Wiktorii. Dobór tematyki rzeźb, jak również umieszczenie ich w ogrodzie sąsiadującym bezpośrednio z prywatnymi apartamentami Potockich wskazuje nie tylko na świetną orientację w ówczesnych, najświeższych trendach sztuki rzeźbiarskiej, ale jest również odzwierciedleniem osobistych upodobań właścicieli rezydencji.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 87,0 cm, szerokość: 85,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
ceramika
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1939-05-09
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1929 — 1939
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1929 — 1939
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna