Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Pejzaż ze sztafażem – tak nazywamy ten typ ujęcia przyrody w połączeniu ze scenką rodzajową. Zaaranżowana przestrzeń jak pokazuje doświadczenie w przypadku pejzaży idealnych nie musi odwzorowywać autentycznego miejsca na ziemi. Być może dlatego większość twórców w zakresie kompozycji szło utartym szlakiem, powtarzając ograne motywy przyrodnicze, z których każdy przynależał do jednego z trzech wyraźnie zaznaczonych planów. O oryginalności dzieł przesądzała i różnicowała je wpleciona w krajobraz scenka figuralna. Tak też jest w przypadku tego pejzażu: na pierwszym planie mamy drzewa, a w ich cieniu odpoczywających podróżników, dalej z lewej strony wędrowca z tobołkiem na plecach gonionego przez psa, po przeciwnej stronie trzech wędkarzy nad wodą. Drugi brzeg zarośnięty gęstą roślinnością a w tle pasma gór nad którymi już tylko błękit nieba.
Obrazek jest nie tylko uroczy, lecz także bardzo umiejętnie malowany. Cieniutka warstwa malarska kładziona jest precyzyjnie, pewną ręką. Artysta potrafi za pomocą lekkiego muśnięcia pędzla oddać sugestię bryły, faktury. Doskonale uchwycił urok nieśpiesznych, codziennych zajęć.
Proweniencja obrazu nie jest pewna, być może pochodzi z kolekcji roskiej.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31,0 cm, szerokość: 42,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna