Św. Piotr
Rzeźba
początek XX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Bernhard Bleeker w 1899 roku rozpoczął studia u Wilhelma Rümanna w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 roku spotkał największego konkurenta swojego nauczyciela – Adolfa von Hildebrandta. Autor teorii nowoczesnego klasycyzmu uchodził wówczas za najważniejszego obok Hansa von Marées’ego „Niemieckiego Rzymianina” (Deutsch-Römer). Sam Bleeker trafił do Wiecznego Miasta w 1909 roku celem dokonania pomiarów rzeźby Mojżesza z nagrobka Juliusza II autorstwa Michała Anioła (1516). Helmut Toepffer ze Szczecina zlecił mu odwzorowanie marmurowego posągu, mając na uwadze zbiór kopii plastyki renesansowej, tworzony dla powstającego gmachu tamtejszego Muzeum Miejskiego. W tym samym czasie, i z tego samego budżetu, w WMF Geislingen wykonywano galwanoplastyczne powtórzenie weneckiego pomnika Colleoniego Andrei del Verrocchia (1496). Wszystkie kontakty umożliwiła szczecińska rodzina Dohrnów, która kopiami i rekonstrukcjami antycznych rzeźb greckich stworzyła trzon miejskiej kolekcji. Z inicjatywy Dohrnów sprowadzono także monachijczyka Waltera Riezlera, monografistę Hildebrandta i Marées’ego, a przede wszystkim archeologa klasycznego, który w 1910 roku został dyrektorem muzeum. Przekierowując zainteresowania instytucji ku sztuce nowoczesnej, sprzeniewierzył się ideom obu szczecińskich rodów. Colleoni stanął w sali kopułowej, jednak gdy kopia Mojżesza wyszła z warsztatu Bleekera, Riezler nie wpisał jej do inwentarza. W 1911 roku Toepffer ustawił marmurowy monument we własnej rezydencji w Finkenwalde (Szczecin-Zdroje), gdzie przetrwał on drugą wojnę światową. W 1948 roku Wojewódzki Komitet Odbudowy Stolicy w Szczecinie ofiarował oba pomniki Warszawie. Ironia losu sprawiła, że „muzealnego” Colleoniego umieszczono na szczecińskim placu Lotników w 2002 roku, zaś 13 lat później „restytuowanego” Mojżesza włączono po raz pierwszy do zbiorów tutejszego muzeum.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 235 cm, szerokość: 109 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbiona
Tworzywo / materiał
marmur
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
początek XX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
XIX/XX wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
1650 — 1670
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna