Sosjerka
1825 — 1835
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana europejska XVIII/XIX wieku
Talerz pochodzi z najsłynniejszego serwisu porcelanowego, który został wykonany w latach 1737–1742 w Królewskiej Manufakturze w Miśni. Serwis był ogromny, złożony z ponad 2200 elementów. Obejmował różnorodne naczynia: obiadowe, do kawy i herbaty, przypraw, słodyczy i owoców, ale także przedmioty dekoracyjne – na przykład świeczniki. Jego główny walor to bogata dekoracja plastyczna związana z żywiołem wody: mityczne bóstwa morskie, muszle, rośliny i ptactwo wodne – zwłaszcza łabędzie, którym zawdzięcza nazwę. Dopełnieniem są ornamenty złocone i barwne – wśród nich połączone herby Brühl i Kolovrat. Zamówił go Henryk Brühl z okazji ślubu z Marią Anną Kolowrath-Krakowský. Zleceniodawca pochodził z rodziny mieszczańskiej i swoją karierę na dworze rozpoczął skromnie – jako lokaj. Spryt połączony z brakiem skrupułów pozwoliły mu w krótkim czasie osiągnąć pozycję królewskiego faworyta, tytuł szlachecki i majątek szacowany na ponad milion talarów. Kochał luksus, gromadził dzieła sztuki i precjoza, miał między innymi 150 serwisów porcelanowych, ale największą sławę przyniósł mu ten pierwszy – który aż do II wojny światowej pozostawał w rękach rodziny, osiadłej w majątku Brody na Ziemi Lubuskiej. Ostatni raz pojawił się na stole 9 kwietnia 1940 roku z okazji ślubu Marii Wiktorii von Brühl. Po zakończonym weselu krewni panny młodej własnoręcznie myli cenną zastawę, ponieważ obawiano się powierzyć ją służbie. Niestety, kilka lat później, po wkroczeniu wojsk radzieckich, dziedziniec pałacowy zaległy stosy potłuczonej porcelany, a ocalałe 20 procent serwisu uległo rozproszeniu, by po latach osiągać niebotyczne ceny na rynku dzieł sztuki.
Autorem projektu i wykonawcą większych części był Johann Joachim Kaendler (1706–1775), syn pastora z Fischbach, utalentowany plastycznie i staranne wykształcony. Już w wieku 25 lat został rzeźbiarzem dworskim i modelarzem porcelany w Miśni. Zyskał uznanie i spory majątek – nie nauczył się tylko gospodarności, bo podobno umarł w długach.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
talerz, naczynie
Technika
szkliwienie, farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1825 — 1835
Muzeum Narodowe w Lublinie
XVII/XVIII wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
1918 — 1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna