Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z pejzażem, jednak po wnikliwszym wejrzeniu dostrzegamy, że obraz niesie przesłanie religijne. Brodzący po kolana w wodzie Jezus, w obecności dwóch aniołów i unoszącej się tuż nad Nim gołębicy – symbolu Ducha Świętego – przyjmuje „chrzest janowy”. W pobliżu są jeszcze inni, zajęci sobą ludzie, którzy w zdarzeniu nie uczestniczą. Obraz ten prezentuje rozpowszechniony wówczas w malarstwie ogólny trend, by postać ludzka stanowiła jedynie dopełnienie pejzażu, którym artysta posługiwał się do budowania nastroju sceny. I tak kamienisty brzeg rzeki czy monumentalny, skalny prześwit, porośnięty zielenią odsłaniający błękitne góry w tle, tworzy intymną przestrzeń dla zilustrowanego obrzędu.
Urodzony w Bolonii Grimaldi kształcił się początkowo w tamtejszej Akademii Carraccich, potem u Francesca Albaniego. W Rzymie, gdzie się przeniósł, zyskał uznanie i intratne zlecenia – został protegowanym (jako architekt) Pawła V, a następnie kolejnych papieży. Około 1648 roku został zaproszony do Francji przez kardynała Julesa Mazarina (następcy kardynała de Richelieu), ministra stanu, gdzie przez około dwóch lat wykonywał zlecenia jego i króla Ludwika XIV; m.in. malował freski w Luwrze. Po powrocie do Rzymu został dyrektorem Accademia di San Luca. Zmarł w Rzymie otoczony sławą artysty i podziwiany ze względu na swą działalność charytatywną.
Grimaldi podejmował różne tematy, w tym historyczne i portrety, lecz talent jego w pełni rozbłysnął w pejzażach. Malowane w charakterystyczny sposób, drobnymi i lekkimi pociągnięciami pędzla, mocnym kolorem z przemożną dominacją zieleni, cieszyły się dużym powodzeniem (seria jego krajobrazów zdobi np. Palazzo Colonna w Rzymie).
Idąc tym śladem Stanisław Kostka Potocki również zakupił serię obrazów mistrza, które dziś nadają charakter wnętrzom pałacu, m.in. służąc jako supraporty w Antykamerze Króla. Zakup ten udokumentowany jest w „Pamiętniku Interesów „(4 obrazy, niektóre przypisane pierwotnie innym autorom, przed 1798).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115,0 cm, szerokość: 172,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna