Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to fotografia wykonana przez Walerego Rzewuskiego (1837-1888) na podstawie obrazu autorstwa Aleksandra Gryglewskiego (1833-1879). Obaj artyści związani byli z Krakowem. Pierwszy z nich prowadził tu przez wiele lat sławny i zasłużony zakład fotograficzny, drugi ukończył naukę w krakowskiej szkole sztuk pięknych, aby następnie, większość swojego życia związać z dawną stolicą Polski. Obu połączyła wspólna praca, która opierała się na tożsamych zainteresowaniach historią ojczyzny. Potrzeba dokumentacji jej materialnych pamiątek, szczególnie architektonicznych, była motywem współpracy Gryglewskiego i Rzewuskiego. Zachowało się kilka albumów, które dokumentują ich wspólny projekt. Jeden z takich posiada w swych zbiorach Muzeum Pałacu Króla Jana III. Jest to pamiątka szczególna, posiadająca odręczną dedykację Gryglewskiego dla Aleksandry Potockiej (1818-1892), małżonki Augusta Potockiego, ostatniej właścicieli Wilanowa z rodu Potockich (1806-1867). Album składa się z dwudziestu pięciu zdjęć, które przedstawiają pomniki architektury Krakowa, a także zachowane rezydencje z różnych obszarów dawnej Rzeczpospolitej, m. in. Podwarszawskiego Wilanowa. Prezentowana odbitka przedstawia Salon Karmazynowy zamku w Podhorcach, rezydencji, która dziś znajduje się na terytorium Ukrainy. Historia zamku sięga I. poł. XVII wieku. Wybudowany został jako palazzo in fortezza dla hetmana Stanisława Koniecpolskiego. Przez kilkadziesiąt lat zamek był własnością synów Jana III, Jakuba i Konstantego. W tym czasie zgromadzone zostały w nim już pewne obiekty związane z królem, a tradycję kolekcjonowania podobnych pamiątek kontynuował kolejny właściciel Podhorzec, Wacław Rzewuski (1706-1779). Poza pamiątkowymi historycznymi, kolekcja Podhorecka słynęła również z obszernego zbioru malarstwa, które nabywał Rzewuski. Inwentarz z roku 1768 wymienia ponad 900. Pozycji (R. Marcinek, Podhorce – architektura i fortyfikacje, ). Jednym z pomieszczeń, które pełniło rolę galerii była utrwalona na obrazie i jego zdjęciu tzw. Sala Złota.
Kraków, historia, historia Polski, dokumentacja, pomniki, architektura, fotografia, Ukraina, zamek, Stanisław Koniecpolski, Wacław Rzewuski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 40,0 cm, szerokość: 32,5 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
fotografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna