treść serwisu

Zbieranie kłosów

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Międzywojenna twórczość Kazimierza Podsadeckiego, absolwenta Wydziału Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie (1923), kojarzona jest powszechnie z dokonaniami w zakresie awangardowego eksperymentu nowych mediów. Dostrzega się jego abstrakcje malarskie, zaprezentowane gościnnie podczas pierwszej wystawy grupy Praesens w warszawskiej Zachęcie (1926). Wspomina się o powiązaniach z międzynarodową awangardą teatralną, umożliwionych poprzez współpracę z krakowskim czasopismem „Zwrotnica”. Fachowcy na całym świecie wspominają jednak przede wszystkim o pionierskiej roli Podsadeckiego na polu typografii, fotomontażu i filmu artystycznego. Kolaże i nowoczesne oprawy graficzne wydawnictw powstawały do końca lat trzydziestych, jednak od połowy dekady awangarda traciła na znaczeniu. Zmiana postawy widoczna była najbardziej w malarstwie Podsadeckiego, w którym pierwszoplanową rolę odgrywał odtąd kolor oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Figury ulegały wprawdzie surrealistycznej deformacji, zachowywały finezyjny dukt linii, lecz zyskiwały coraz silniejszy związek z rzeczywistością. Reprezentatywny dla tego okresu jest obraz Zbieranie kłosów (1934) z kolekcji szczecińskiej. Abstrakcyjne tło, zbudowane z organicznie zaoblonych, nieregularnych plam ultramaryny, czerni i żółcieni, dzięki dodaniu postaci pochylonej chłopki na pierwszym planie zyskało jasno określoną funkcję mimetyczną. Rozszyfrowanie sensu przedstawienia jako wiejskiego pejzażu pozwala dostrzec kolejne jego elementy w grupie dopełniającej figurę kobiecą po lewej stronie kompozycji: to czerwona połać dachu, białe mury zabudowań i zielona korona drzewa. Zwrot ku problemom codziennego życia przybrał w tym czasie również formę działalności na rzecz środowiska – Podsadecki został członkiem krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, walczącego o poprawę statusu socjalnego twórców przez zlecenia publiczne i promocję ich działalności w szerszych kręgach społeczeństwa.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny, napis: na verso pośrodku;  Pejsaż. | 49 x 35 | Podsadecki K.
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; podsadecki | 34.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 35.5 cm, szerokość: 47.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

dykta

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1934

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/460

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd