
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Obraz nawiązuje do słynnej historii z czasów Nabuchodonozora opisanej w starotestamentowej Księdze Judyty. Temat podejmowany przez największych włodarzy pędzla na obrazie z kolekcji wilanowskiej zyskuje nową odsłonę. Kobieta, której imię Judyta, w wolnym tłumaczeniu, znaczyło „matka ojczyzny”, używając podstępu zabiła wrogiego narodowi żydowskiemu wodza Asyryjczyków, Holofernesa, uprzednio go w sobie rozkochując. Oglądamy ją na moment po dokonaniu straszliwego, choć odważnego i uzasadnionego historycznie czynu. W prawej, opuszczonej ręce dzierży miecz, równocześnie lewą ręką podtrzymując głowę Holofernesa, leżącą na czerwonej poduszce. Z tyłu służąca Abra. W tle rozciągnięta czerwona draperia. Autor nie dba jednak o historyczne prawdopodobieństwo strojów czy fryzur. Swym bohaterom każe nosić rażące przepychem (w tych okolicznościach) suknie i wymyślne nakrycia głowy. Wszystko to, w połączeniu z przesadnością mimiki i gestu, przywodzi na myśl aktorów występujących w sztuce teatralnej.
Obraz został zakupiony przez Muzeum jako dzieło z kręgu Alexisa Grimou. W twórczości tego malarza (ur. w Argenteuil 24 maja 1678) widoczne były wpływy Françoisa de Troy, jego pierwszego nauczyciela, od którego przejął zamiłowanie do ciepłej palety barwnej i prostych kompozycji. Grimou uczył się także u malarza i grawera Bon Boullogne, później zaś, pod wpływem kopiowania dzieł holenderskich, przyciemnił paletę i zainteresował się efektami luministycznymi. Właśnie ze względu na inspirację holenderskim malarstwem rodzajowym i portretowym oraz stosowanie technik światłocieniowych bywa nazywany „rembrandtem francuskim”. Jego fantastyczne portrety, bliskie są holenderskim tronie. Przedstawienie wilanowskie zdradza już elementy nowego, eleganckiego i dość powierzchownego stylu. Sam temat potraktowany został dość tradycyjnie, zgodnie z obowiązującą narracją, każącą widzieć w wydarzeniu biblijnym obraz niezłomności będącej w stanie skruszyć tyranię, a zwłaszcza siły i odwagi kobiet, które zdolne są do niesamowitych czynów. Uderza kontrast między dziecięcą wręcz niewinnością i świeżością oblicza Judyty, a pociemniałą, zastygłą w śmiertelnym grymasie twarzą asyryjskiego napastnika. Na obliczu służącej maluje się mściwa satysfakcja połączona z nieskrywanym obrzydzeniem. Daje to malarzowi okazję do zaprezentowania umiejętności psychologizowania fizjonomii.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 88,7 cm, szerokość: 72,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.