treść serwisu

Potok

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Ferdynand Ruszczyc pochodził z polsko-duńskiej rodziny związanej z łotewską Lipawą, białoruskim Mińskiem oraz dziedzicznym majątkiem w Bohdanowie, należącym w okresie międzywojennym do województwa nowogródzkiego II Rzeczypospolitej. W latach 1883–1890 uczył się w mińskim gimnazjum, pobierając równolegle lekcje rysunku u Kuźmy Jakowlewicza Jermakowa. Po zdanej z wyróżnieniem maturze zapisał się na studia prawnicze na Uniwersytecie Petersburskim, jednocześnie uczęszczał jako wolny słuchacz do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Ostatecznie wybrał studia artystyczne pod kierunkiem Iwana Szyszkina (1892–1895). Do jego kolegów z pracowni Archipa Kuindżiego (1895–1897) należeli między innymi przyszły scenograf Baletów Rosyjskich Nikołaj Roerich oraz nestor łotewskiego pleneryzmu Vilhelms Purvītis. Dzięki zakupom obrazów Ruszczyca do zbiorów Pawła Tretiakowa i Sawwy Morozowa młody malarz mógł odbyć liczne podróże. Po uzyskaniu dyplomu osiadł w rodzinnej wsi. Tam powstało programowe płótno Ziemia (1898), które podczas wystawy indywidualnej w Wilnie (1899) wywołało zachwyt krytyki i szerokiej publiczności oraz szybko stało się emblematem ruchów ludowych, skupiających lewicującą, niepodległościową i antyklerykalną inteligencję. Obszerną analizę stylu Ruszczyca opublikowała w 1939 roku lwowska badaczka Aleksandra Majerska. Wiążąc się ze Szczecinem w latach 1946–1950, stała się ona pierwszą historyczką sztuki czynną w polonizowanym muzeum. Ruszczyc pasował idealnie do nowego systemu politycznego – choć szlachcic, to postępowy, polski patriota o „północnych” korzeniach i „radzieckim” usieciowieniu. Pierwszy zakupiony do zbiorów obraz artysty, Potok, zawierał najważniejsze cechy pejzaży zauważone przez Majerską: „widok z góry, wysoki horyzont, […] zasłanianie głębi dla izolowania sceny od obiektywnej całości przestrzeni” (Ferdynand Ruszczyc 1870–1936. Psychologiczna charakterystyka stylu, „Nike” 1939, z. 1, s. 27–28).


Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; Wystawa monograficzna Ferdynanda Ruszczyca | Muzeum Narodowe w Krakowie | II-IV.2002 | Muzeum Okręgowe w Toruniu | IV-VI.2002 | Muzeum Narodowe w Warszawie | VII-IX.2002 | LDM w Wilnie X-XII 2002
  2. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; Muzeum Narodowe w Warszawie | Wystawa Ferdynanda Ruszczyca 1964 r. | Autor: Ferdynand Ruszczyc | Tytuł: Potok | Właściciel: Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie | Nr kat nr inw. Sp 48
  3. Sygnatura: na recto u dołu z lewej; Ruszczyc

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Ruszczyc, Ferdynand (1870–1936)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 41.5 cm, szerokość: 47 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1896

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/76

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd