
Pobocznica wędzidła końskiego (krępulec kolczasy)
około 1600 p.n.e. — 1500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika angielska
Ukazane fryzowo humorystyczne scenki rodzajowe opowiadają o przygotowaniach do wyjazdu na polowanie angielskiego ziemianina, któremu asystują służący. Począwszy od lewej strony przedstawiono zakładanie butów do jazdy konnej, ubieranie rajtroka i fularu, dosiadanie konia. Na drugim planie inni jeźdźcy szykujący się na polowanie przyglądają się niezbyt zręcznemu myśliwemu. W tle pozostali jeźdźcy gromadzą się przed rozpoczęciem łowów.
Rycina ma nr 9 i pochodzi z cyklu czternastu kompozycji poświęconych wyprawie na polowanie: A Hunting Trip to Melton Mowbray, autorstwa Johna Deana Paula, 1. baroneta Rodborough (1775–1852). Był on właścicielem ziemskim, bankierem, malarzem i okazjonalnie zajmował się pisarstwem. Malował głównie pejzaże i konie. Opublikował swoje dzienniki z podróży do Paryża w 1802 roku dając czytelnikowi obraz zarówno tamtejszych uciech jak i wydatków, czy ilustrowany podręcznik polowania na lisy z 26 kolorowymi ilustracjami. Temat polowania należał do typowych tematów podejmowanych przez artystów angielskich. Odzwierciedlał zamiłowanie do zajęcia, będącego główną aktywnością angielskich gentlemanów. Zaliczając się do jednych jak i drugich Paul podszedł do tematu z angielskim humorem.
Publikację rysunków powierzył londyńskiemu wydawnictwu S. & J. Fuller w 1822 roku. Pierwsza edycja wykonana była w technice akwatinty ręcznie kolorowanej akwarelą. Niniejsze, drugie wydanie, wyszło w technice barwnej litografii między 1822 a 1832 rokiem. Autorem rycin do obu wydań był Henry Thomas Alken (1785–1851) – londyński malarz, rysownik, rytownik, ilustrator, karykaturzysta. Pochodził z rodziny artystów podejmującej tematykę sportową, sam specjalizując się w przedstawianiu koni, scen z polowań i zawodów sportowych. Jego kompozycje często mają charakter satyryczny.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 80 mm, szerokość: 563 mm
arkusz: wysokość: 92 mm, szerokość: 565 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia barwna
Tworzywo / materiał
papier gładki
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945- )
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1600 p.n.e. — 1500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna