treść serwisu

Krajobraz z Orfeuszem i Eurydyką

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Obraz, choć urozmaicony sztafażem, jest ilustracją podejścia do ujęcia natury. Temat mitologiczny jest tylko pretekstem dla ukazania jej niewzruszonej obojętności wobec ludzkich tragedii.

Obraz skonstruowany na wzór sceny w teatrze. Są tu dekoracje jak i aktorzy. Zastosowanie perspektywy kulisowej idealnie odpowiada rozbiciu kompozycji na trzy plany. Bohaterowie zaczerpniętej z tradycji antyku scenki rodzajowej wypełniają przestrzeń najbliższą oku widza. Za drzewami, które z obu stron zamykają kompozycję widoczne są zadrzewione wzgórza, na których budynek w kłębiącym się dymie. W tle zza chmur prześwituje słońce, którego ostre światło wydobywa z mroku poszczególne fragmenty ludzi i rzeczy.

Na pierwszym planie, prawie w centrum siedzi Orfeusz, słynny tracki muzyk, śpiewak i poeta, którego wyróżnia charakterystyczna czapka frygijska i kitara. Jeszcze nie zdaje sobie sprawy z tragedii, która go za chwile spotka. Przy nim nimfy i pasterze. Jeden z nich wskazuje na scenę toczącą trochę dalej, pod drzewem z prawej. Widać tam ukochaną żonę Orfeusza Eurydykę, która ucieka w popłochu przed niewidocznym napastnikiem (zapewne Aristajosem), którą właśnie ukąsiła nadepnięta żmija. . Jej towarzyszki wyrażają gwałtownymi gestami przerażenie. W głębi z lewej w gęstwinie krzewów widoczny zarys posągu boga pasterzy – Pana. Horyzont zamyka groźnie wyglądająca góra, na zboczu której widnieje ponury zamek z wydobywającymi się kłębami dymów. Symbolizuje on siedzibę władcy Piekieł i stanowi złowieszcze memento przyszłych losów miłujących się małżonków. Wyżej niebo zasnute ciemnymi chmurami Przewaga zimnych zielonych barw pogłębia nastrój smutku.

Malowidło stanowi prawdopodobnie powtórzenie zaginionego pierwowzoru, powstałego w późnym okresie twórczości Poussina, po 1660 r. Poza obrazem wilanowskim zachowało się powtórzenie kompozycji Poussina, o tej samej tematyce w Metropolitan Muzeum w Nowym Yorku, uważane za dzieło naśladowcy. Ponadto w Musée Condé w Chantilly znajduje się rysunek przypuszczalnie wiernie odtwarzający zaginiony oryginalny obraz artysty oraz w zbiorach Ermitażu w St. Petersburgu rysunek ukazujący tylko fragment kompozycji – sam płonący zamek na górze., nie wykluczone, ze będący kopią pracy mistrza. Poussin ok. 1650 r. przedstawił także inne ujęcie dziejów Orfeusza i Eurydyki, znajdujące się w Luwrze. A także wersję mitu przypisaną Poussinowi odnotowano na aukcjach w XVIII i XIX w., ostatnio w 1829 r. w kolekcji Valentini (por. Narodziny krajobrazu 1972, s. 98-100, oprac. J. Michałkowa).

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Poussin Nicolas

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 120,0 cm, szerokość: 171,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVII, po 1660

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1066

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd