
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
W podleśnej scenerii parku lub łąki przedstawiono rośliny pospolite w czasie kwitnienia, m.in. oset, ślaz zaniedbany, glistnik jaskółcze ziele i szczaw tępolistny. Podczas gdy w malowanych podówczas bukietach zestawiano kwiaty czysto fantazyjnie, tzn. niekoniecznie te, które kwitną równocześnie, rozkwit roślin przedstawionych na obrazie Maasa pozwala domyślać się i pory roku – późnego lata, i pory dnia – zmierzchu. Prócz roślin dostrzec tu można motyle (rusałkę podróżnika i innego motyla z rodziny rusałkowatych, przypominającego gatunki z rodzaju przestrojnik lub skalnik), żabę trawną i ślimaka.
Wiele wskazuje na to, że tę „mówiącą” martwą naturę konstruował Maas na styku dwóch światów, niekoniecznie konkurujących, a raczej przyjaźnie koegzystujących w Holandii Złotego Wieku: w aspekcie „materii”, odwzorowania kształtu, posłużył się zdobyczami dynamicznie rozwijającego się wówczas przyrodoznawstwa, a „ducha” tchnął w nią według wytycznych literatury emblematycznej, równie poczytnej w tamtych czasach jak Biblia.
Maas umiejętnie odtwarza cechy morfologiczne i prezentuje makroskopię tworów przyrody tak, że nie budzą one wątpliwości co do swego gatunku. Maluje precyzyjnie, lecz nie drobiazgowo, a sumarycznie, nie zapamiętuje się w szczegółach, a dąży do jednolitości efektu ostatecznego. U podstaw takiego ujęcia tematu leży zakorzeniona w mentalności mistrza świadomość wartości bytu, radość samego istnienia. Naznaczony powszechną obawą baroku – horror vacui, zapełnia wszystkie wolne przestrzenie pierwszego planu arabeskami kształtów roślinnych i zwierzęcych, lecz nie zatraca wyczucia kompozycji i pozostawia odskocznię dla oka – szerszą perspektywę na łunę zachodu ponad odległymi graniami gór.
W epoce rozmiłowanej w alegorii treść obrazu nie mogła się wyczerpywać w naśladowaniu, choćby najdoskonalszym, natury; płótna pulsowały więc odniesieniami symbolicznymi, czasem zawoalowaną sugestią, nierzadko moralizatorstwem na granicy nachalności. Wilanowskiemu obrazowi zdecydowanie bliżej do tych pierwszych – jest, owszem, swoistym memento mori i uderza w struny wanitatywne, jednak z wyczuciem, subtelnie. Kryterium wyboru rekwizytów i kluczem interpretacyjnym zarazem jest tu zmienność przyrody, kolejne fazy narodzin, trwania i przemijania odczytywane w kontekście ludzkiej kondycji – początek i koniec, śmierć i zmartwychwstanie.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 105,5 cm, szerokość: 89,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.