
Macierzyństwo
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Kapliczki przydrożne o rozmaitej konstrukcji, rozsiane na terenie Lubelszczyzny i całego kraju, są dziełem cieśli i stolarzy ludowych. Umieszczane w nich figury to często prace anonimowych rzeźbiarzy, którzy inspiracji poszukiwali w kościołach, wzorując się na przedstawieniach gotyckich, barokowych i rokokowych. Mimo iż większość rzeźb opierała się na tradycyjnych schematach ikonograficznych i stanowiła kopie cudownych wizerunków, wyrażały one różnorodność talentu i indywidualność twórców. Znaczna część charakteryzowała się naturalizmem, uproszczeniem i geometryzacją kształtów (na przykład pochylenie głowy oznaczało smutek, a równoległe żłobienia miały oddawać falistość włosów lub szat), statycznością i przewagą spokoju nad ruchem, frontalnością układu, rytmicznością poszczególnych elementów, deformacją w proporcji ciała, syntetycznym traktowaniem bryły oraz dążeniem do redukcji elementów, wynikającymi z ekonomii materiału.
Materiałem rzeźbiarskim było najczęściej drewno, sporadycznie kamień i glina. Wybór surowca czy gatunku drewna był uzależniony od rodzaju i wielkości rzeźby, zamożności fundatora, a także dostępności materiału w okolicy. Ponadmetrowe figury umieszczane na słupach czy w kapliczkach domkowych lub brogowych, narażane na działanie słońca, deszczu i wiatru, rzeźbiono w najtwardszej dębinie. Niewielkie rzeźby przeznaczone do zadaszonych kapliczek lub domowych ołtarzyków wykonywano z miękkiego drewna lipowego lub innego liściastego, pozbawionego sęków – topoli, olchy czy gruszy. Do obróbki służyły proste narzędzia: noże koziki, siekierki i toporki czy też dłuta, zamawiane u miejscowych kowali. Prace, na podobieństwo pierwowzorów kościelnych, często pokrywano polichromią. Stosowano technikę olejną i tradycyjną kolorystykę. Twarze malowano w jasnych odcieniach różu przełamanych brązem. Włosy i zarost zwykle utrzymywano w ciemnych barwach. Szaty pokrywano farbą w kolorach przypisanych poszczególnym wizerunkom: suknie, płaszcz i welon Maryi malowano czerwienią, bielą i błękitem, biodrowe perizonium Chrystusa przeważnie było białe, a w kolorystyce ubiorów świętych starano się odtworzyć barwy z obrazów i autentycznych habitów.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
polichromia, rzeźbienie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Mąka, Stanisława
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kwiatkowski, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1864
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.