treść serwisu

Tacka dekoracyjna

Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie

Nota popularyzatorska

Co najmniej od XIII w. zamożni i wykształceni Europejczycy ulegali fascynacji sztuką Dalekiego Wschodu. Nie inaczej było i w Wilanowie. Najpierw król, a potem kolejni właściciele, wraz ze Stanisławem Kostką Potockim, systematycznie wzbogacali zbiory o dzieła sztuki dalekowschodniej. Wśród nich były wyroby oryginalne chińskie i japońskie, produkcje eksportowe inspirowane europejskimi wzorami, ale i takie, których proweniencję źle rozpoznano, a przedmiot nie miał nic wspólnego ze wyrobami chińskimi. W 1895 r. ekspert francuski, przygotowujący opis zastanej w pałacu kolekcji, w witrynie z trzema skrzydłami (nr 5) stojącej w pokojach chińskich wymienił tackę chińską z białej emalii, zapewne tę, która do dziś obecna jest w zbiorach. Tacce, z czasem skorygowano niefortunnie przypisaną proweniencję. Powiązano ją z wytwórniami z dalekich rejonów rosyjskich. To bardzo ciekawy, pojedynczy w kolekcji obiekt. W wypalaną na blasze miedzianej warstwę emalii wtopiono srebrne dekoracje. Sztuką było dostosowanie temperatury wypalania, tak aby srebro nie uległo stopieniu. Płaskie naczynie zdobią starannie wykonane, stosunkowo proste w formie apliki, ułożone w ośmiu symetrycznych polach. W części środkowej, w owalu, przedstawiono Orfeusza grającego na lirze zasłuchanym zwierzętom.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 1,8 cm, szerokość: 19,6 cm

Rodzaj obiektu

taca, przedmiot dekoracyjny

Technika

emalia

Tworzywo / materiał

srebro

Czas powstania / datowanie

XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Wielkij Ustiug, Archangielskaja Obłaść, Rosja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.222

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd