treść serwisu

Pejzaż z Norwegii

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Chrystian Breslauer uczęszczał do Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie oraz Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Malarze związani z akademią koncentrowali się na nastrojowych krajobrazach, tworząc tzw. düsseldorfską szkołę pejzażową. Typowe stały się wyidealizowane widoki z zamkami, kapliczkami, ruinami w blasku księżyca lub zachodzącego słońca, które łączyły się z romantycznym kultem natury. Pierwsze dzieła Breslauer tworzył w stylistyce wspomnianej szkoły pejzażu. Po ukończeniu studiów, do 1839 roku, korzystał w akademii z atelier dla najzdolniejszych studentów. W tym czasie odbył też liczne podróże, dzięki znajomości z malarzami skandynawskimi w 1836 roku wybrał się do Szwecji, Norwegii i Finlandii. Norwegię odwiedził także w latach 1839 i 1845. Podczas wyjazdów zafascynował się tamtejszym surowym i tajemniczym krajobrazem. Dzieła artysty zdradzają wpływy malarstwa skandynawskiego, przejęte m.in. za pośrednictwem Johana Christiana Dahla i Thomasa Fearnleya. Po powrocie do kraju Breslauer osiadł na stałe w Warszawie i objął stanowisko nauczyciela rysunku w Szkole Sztuk Pięknych. Był cenionym i lubianym pedagogiem. Upowszechniał ideę pracy w plenerze. Wśród jego uczniów znaleźli się prekursorzy realizmu w polskim malarstwie pejzażowym i rodzajowym, tacy jak Wojciech Gerson, Franciszek Kostrzewski czy Władysław Malecki. Breslauer był uznawany za realistę. Tworzył wyłącznie krajobrazy, czasem tylko wzbogacone małymi postaciami sztafażu. Stosował często panoramiczny typ kompozycji. W jego twórczości widoczna była także dbałość o rysunek (zauważalna zwłaszcza w szkicach akwarelowych). Pejzaż z Norwegii, powstały w ostatniej fazie oeuvre, prezentuje trwałość zasad szkoły düsseldorfskiej. Ukazuje wyidealizowany sposób ujmowania otaczającego świata i uduchowienie natury nawiązujące do romantycznego stylu, ale nie brakuje w nim również rzetelnej obserwacji przyrody. Można też doszukiwać się tu wpływów dawnego malarstwa skandynawskiego.

Beata Małgorzata Wolska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Breslauer Chrystian (1802–1882)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 37.5 cm, szerokość: 54.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1873

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/367

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd