Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to kolejna praca na o tematyce myśliwskiej w zbiorach wilanowskich grafik, obok zachowanych „Polowania na łasicę”, „Polowania w winnicy”,” Kłusownika”, „Polowania na kaczki” oraz „Upadku z konia”. Wszystkie wymienione zostały oprawione w zbliżony sposób (niebieskie, dekorowane złoconymi listwami passe-partout, złocone ramki), co jest prawdopodobnym tropem do konkluzji, że pierwotnie przeznaczone były do wspólnej ekspozycji. Utrwalona scena opisana u dołu jako „LIEVRE AU GITE”, ukazuje rozległą łąkę, a na niej zamykające lewą stronę kompozycji duże, chylące się drzewo. Na wprost niego stoi myśliwy z przewieszoną przez ramię skórzaną torbą, w rękach trzyma strzelbę, którą kieruje na ukrytego w gąszczu pod drzewem zająca. Myśliwemu towarzyszy nieodłączny uczestnik polowań na zwierzynę – pies, w tym przypadku – łaciaty wyżeł. Litografia, poza informacjami o autorstwie oraz tytule, zawiera numer 5. (pl. 5.). Wskazuje on, że grafika należy do zdekompletowanego zespołu (w wilanowskich zbiorach zachowały się, obok omawianej, numery 1, 2 oraz 6). Zachowane w kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie pamiątek związanych z myślistwem, w tym grafik, wiązać można z postacią ostatniego męskiego właściciela z rodziny Potockich, Augusta (1806-1867), który gospodarował dobrami w latach 1845-1867. Niewykluczone jednak, biorąc pod uwagę ich czas powstania, że znalazły się w zbiorach za sprawą ojca Augusta, Aleksandra Potockiego (1778-1825), założyciela stadniny w Janowie Podlaskim. Warto wspomnieć o samej technice, w której wykonana została odbitka, popularnym w XIX wieku druku płaskim – litografii. Technika polegała na wykonywaniu rysunku na specjalnie przygotowanym do tego kamieniu, a następnie na poddaniu go sekwencji procesów chemicznych, w efekcie których nałożona przed odbiciem w prasie drukarskiej farba, utrzymywała się tylko w miejscach rysunku, pozostawiając resztę płyty czystą. Litografia zdobyła ogromną popularność, nie tylko z uwagi na szerokie możliwości pod względem efektów artystycznych, ale także dzięki trwałości materiału, a w konsekwencji – możliwość drukowani naprawdę dużej ilości odbitek. Pod samą sceną znalazły się podpisy informujące o autorstwie oraz miejscach wydania; wzory dla figury myśliwego stworzył Victor Adam, litografował Jean-François Benard, a całość wydana była w Paryżu, u Auberta oraz Londynie, u Tilta. Więcej informacji o paryskim domu Aubert et cie., uwzględnionych zostało przy okazji omówienia litografii pt. „Polowanie na łasicę”, nr inw. Wil.1797.
Cykl, sceny myśliwskie, August Potocki, Wilanów, litografia, Paryż, Londyn, Aubert, Tilt
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 27,5 cm, szerokość: 33,0 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna