
Duc
Powóz spacerowy
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Wnętrza
Nazwy historyczne: Hala
Nazwy inne: Czas powstania: 1902-1904
Architekci: Amand Bauqué
Podczas wielkich prac remontowych i modernizacyjnych za III ordynata Romana Potockiego po wyburzeniu wzniesionych w 30. latach XIX wieku stajni i dwóch wozowni wzniesiono neobarokowy budynek Stajni i położony za nim modernistyczny z elementami klasycystycznymi budynek Wozowni – oba zaprojektowane przez francuskiego architekta Amanda Bauqué. Pomiędzy nimi zaaranżowano paradne podwórze stajenne, zaś przed Stajnią otwarty maneż. Prace przy tworzeniu nowego kompleksu hippicznego trwały od 1891 do 1904 roku. W 1902 roku wzniesiono Wozownię, jej urządzenie trwało do 1904 roku.
Monumentalny budynek Wozowni, z głównym wysokim korpusem na planie prostokąta przykrytym dwuspadowym, przeszklonym dachem mieści Halę Zaprzęgową. Po jej bokach w niskich pawilonach umieszczone są dwie wozownie zaś na osi Szorownia Paradna. Hala Zaprzęgowa przykryta dachem z czterema w każdej połaci dużymi oknami, przeznaczona została do sprzęgania ekwipaży, czemu służyło wyłożenie hali w 2/3 dębową kostką. Tutaj także pojazdy myto czemu służyło wyłożenie w głębi hali jej 1/3 powierzchni kostką kamienną. W tej części umieszczono także dwa baseny z kranami i dodatkowo dwa krany wolnostojące.
Ściany hali otrzymały geometryczne podziały z dekoracyjnymi płycinami z narzuconego, groszkowanego tynku. Ściana północna trójosiowa ma na głównej osi dwuskrzydłową, drewnianą bramę wjazdową, nad którą umieszczone jest duże owalne okno. Po bokach bramy znajdują się – od wschodu jednoskrzydłowe drzwi - a od zachodu ich atrapa. Ściana południowa także trójosiowa ma w partii parteru na osi dwuskrzydłowe drzwi prowadzące do Szorowni, po bokach których, bramy trójskrzydłowe, drewniane w górnej partii przeszklone, w dekoracyjnych ościeżach z klinkierowej cegły prowadzące do pomieszczeń pomocniczych. Boczne, dłuższe ściany maja geometryczne podziały podkreślone klinkierową cegłą z dominującymi klinkierowymi lizenami, ścianami pomiędzy bramami, nadprożami bram oraz arkadami nad drzwiami. W ścianach tych znajdują się bowiem prowadzące do dwóch wozowni w bocznych pawilonach po cztery, analogiczne jak w ścianie południowej drewniane trójskrzydłowe bramy a pośrodku niższe dwuskrzydłowe drzwi. Na klinkierowych lizenach umocowano mosiężne kolucha do przytraczania koni. Obie ściany na końcach zamykają niskie wnęki.
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Stajnie i wozownie w Łańcucie w czasach Potockich i w Muzeum-Zamku, [w:] Muzea -rezydencje. Materiały z sesji naukowej w Muzeum-Zamoyskich w Kozłówce w 2004 r, s. s.226, 240, 243, 245.
Omilanowska Małgorzata, Sito Jakub, Katalog zabytków sztuki w Polsce, seria nowa T.III, zeszyt 5, Warszawa 1994, s. 65.
Aldona Cholewianka- Kruszyńska
Nesselsdorfer-Wagenbau
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Marius
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Rotschild & Fils
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.