![mns/af/7305 rzeźba - Ujęcie z przodu; Figura - postać kobiety w pozycji stojącej. Głowa oddzielona od szyi prostą linią. Okrągłe czoło, nos długi, prosty, strzałkowaty, usta i oczy szerokie. Ręce wydobyte płytkimi nacięciami z bryły korpusu. Dłonie spoczywają na łonie. Nogi ugięte w kolanach. Zaznaczone stopy.](/brepo/panel_repo/2022/04/11/0wbz1n/contain-360-1000-max-mns-af-7305-dscf1586-ppp.webp)
Postać kobiety
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Dogonowie to lud mieszkający w Republice Mali. Podstawą ich gospodarki jest kopieniactwo. Wiele z dogońskich dorocznych obrzędów wiąże się z zapewnieniu sobie dobrych zbiorów. W tym celu dziękują bogu Ammie i przodkom za dobry urodzaj prosząc, jednocześnie o błogosławieństwo na nadchodzący sezon prac polowych. Dwoma najważniejszymi świętami związanymi z rolniczym kalendarzem są Goru i Bulo, podczas których współpracują kapłani obu kultów życia – Hogon (kapłan kultu Lebe) i Binukedine (kapłan kultu Binu).
Bulo jest świętem dziękczynno-błagalnym obchodzonym pod koniec maja lub w pierwszej połowie czerwca, tuż przed nadejściem pory deszczowej. Nazywane jest świętem siewów lub świętem nowego, szczęśliwego roku. Rozgrywa się na głównym placu wioski. Każda z nich wyznacza swój własny termin świętowania. Decyzję o dacie rozpoczęcia podejmują wspólnie, kilkanaście dni wcześniej, Hogon i Binukedine. Uważa się, że Bulo powinno być obchodzone w tym samym dniu, w którym spadnie pierwszy deszcz, ale w praktyce pomimo licznych konsultacji się z wróżbitami i obserwacji nieba bardzo trudno to zsynchronizować. Celem święta Bulo jest podziękowanie siłom nadnaturalnym za pomoc, jakiej udzieliły ludziom w celu uzyskania obfitych zbiorów. Jednocześnie zanoszone są prośby o urodzaj na następny rok. Niektórzy Dogonowie łączą je ze świętem zbiorów, ponieważ plony uzależnione są od siewów. Podobno niegdyś w trakcie tego święta uczestniczyły też maski, ale ostatnia relacja z ich udziałem pochodzi z 1907 roku. Do dzisiaj jednak członkowie stowarzyszenia Awa pełnią w czasie jego trwania funkcje porządkowe, czuwając nad dyscypliną i harmonią.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 12.5 cm, szerokość: 3.5 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.