
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Porcelana miśnieńska
Porcelanowy dzbanek z dziobkiem ozdobiony malowanymi naszkliwnie bukietami kwiatów, wśród których rozpoznać można różę, bratka i tulipana.
W pierwszych latach istnienia manufaktury miśnieńskiej produkowano w niej głównie naczynia imitujące wyroby dalekowschodnie. Od takiej dekoracji zaczęto jednak odchodzić już w trzeciej dekadzie XVIII wieku. Wprowadzano nowe wzory, zmieniając tak dekorację rzeźbiarską jak i malarską. Pojawiły się w niej kwiaty rodzimych gatunków (a nie, jak wcześniej, tych wiązanych z kulturą Azji, jak chryzantema czy peonia) malowane w bardziej europejskim stylu. Tworzący je malarze miśnieńscy wzorowali się na grafikach w bogato ilustrowanych traktatach o botanice. W grudniu 1741 roku manufaktura w Miśni zakupiła pierwsze tomy atlasu roślin Johanna Wilhelma Weinmanna Phytantoza iconographia (1737-1745). Starsze prace także były używane jako wzory czy też inspiracje, np. Archetypa Studiaque Patris ze szczegółowymi ilustracjami roślin, owadów i małych zwierząt (autorstwa Jorisa Hofnagela, wyd. 1592). Do ich inspiracji dodać należy z pewnością także martwe natury kwiatowe, tak słynnych artystów jak Jean-Baptiste Monnoyer (1633-1699) czy Louis Tessier (ok. 1719-1781), które stanowiły bardzo popularny temat malarski w XVII i XVIII wieku.
Początkowo na miśnieńskich wyrobach pojawiały się głównie rośliny malowane w sposób dosyć linearny i płaski, zbliżony do wzorów drzeworytniczych, a aby nadać im trójwymiarowości ich kontur był dodatkowo obwiedziony rozmytą czarną linią (dla dodania cienia). Jednak już od około 1745 roku kwiaty zaczynają mieć bardziej malarski i swobodny charakter, taki jaki prezentują rośliny na wilanowskim dzbanku.
Zabytku nie udało się dotychczas powiązać z żadnym z zapisów w wilanowskich inwentarzach, mógł on jednak należeć do kolekcji historycznej, a nie zostać w nich ujęty ze względu na swój użytkowy charakter.
Agnieszka Żuber
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 13,8 cm, szerokość: 13,3 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
farby naszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.