treść serwisu

Mleczarka

Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe

Nota popularyzatorska

W twórczości Piotra Stachiewicza obecna jest fascynacja ludowością, która dla wielu młodopolskich malarzy utrwalających na płótnie zwyczaje, obrzędy i barwność chłopskich strojów oznaczała wyraz postawy patriotycznej połączonej z wiarą w możliwość odrodzenia polskiej sztuki dzięki ludowi i naturze. Piotr Stachiewicz w latach 1877–1883 kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki, F. Cynka i W. Łuszczkiewicza, a następnie w akademii monachijskiej u O. Seitza. Artysta był autorem scen o tematyce historycznej i religijnej, z których do najbardziej znanych należy cykl „Legenda o Matce Boskiej”. Stworzył serie obrazów malowanych według powieści H. Sienkiewicza i poezji A. Mickiewicza oraz ilustracje książkowe do Sienkiewiczowskiego Quo vadis?, Bajek J. I. Kraszewskiego oraz wierszy M. Konopnickiej. Sławę przyniosły mu subtelne wizerunki kobiece; często sięgał po motyw mleczarki, którą malował w tradycyjnym krakowskim stroju, barwnej chustce na głowie, z dźwiganymi w chuście na plecach bańkami mleka. W wersji przedstawienia obrazu będącego własnością z Muzeum  Narodowego w Lublinie Stachiewicz łączy liryczną wrażeniowość zimowego pejzażu z typową dla niego skłonnością do idealizacji tytułowej postaci i dekoracyjnymi walorami stroju ludowego. Do Mleczarki pozowała artyście ulubiona, wielokrotnie przez niego portretowana modelka – Zofia Frontczakówna. Pochodząca z chłopskiej rodziny, mieszkająca w podkrakowskiej Dubni dziewczyna słynęła z niepospolitej urody, dla której nazywano ją piękną Zośką. Dzięki staraniom matki dość szybko zyskała powodzenie w kręgu artystów krakowskich. Malowali ją między innymi: W. Kossak i W. Wodzinowski. Na kartach historii zapisała się nie tylko wyjątkowa uroda Frontczakówny, która przyniosła jej popularność, ale przede wszystkim tragiczny życiorys. Burzliwy, pełen konfliktów powodowanych agresją i zazdrością związek małżeński z szewcem Maciejem Paluchem doprowadził do śmierci Zofii, która w 1927 roku została zamordowana przez męża.

Anna Hałata



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym dolnym rogu; P. STACHIEWICZ

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Stachiewicz, Piotr (1858-1938)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 45 cm, szerokość: 58 cm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

pastel

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Numer identyfikacyjny

S/G/61/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd