
Święty Jan Nepomucen
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Święci patroni w tradycyjnej religijności odgrywali znaczącą rolę. Przypisywano im, podobnie jak Jezusowi i Maryi (patrz: E/419/ML, E/6363/ML), moc pośrednictwa między człowiekiem a Bogiem. Proszono ich o pomoc w trudnych sprawach rodzinnych, w chorobie czy klęskach żywiołowych. Każdy był rozpoznawalny po rekwizytach – atrybutach, często związanych z życiem lub formą męczeństwa (patrz: E/6353/ML, E/9247/ML, E/16137/ML, E/16816/ML). Świętych znanych ludności było wielu. Przyczyniała się do tego popularność literatury hagiograficznej. Legendy osnute na wątkach z ich życia często niewiele miały wspólnego z pierwowzorami, a wyobraźnia ludowa chętnie tworzyła święte osoby nieistniejące w rejestrach kościelnych. Jednak św. Józef do nich nie należał.
Małżonek Marii z Nazaretu, tradycyjnie nazywany jej Oblubieńcem, i opiekun Świętej Rodziny, był znany powszechnie. Uznawano go za patrona małżeństw i rodzin, sierot oraz ludzi pracy, szczególnie cieśli, drwali, i rękodzielników. Przez przypuszczenie, że zakończył życie w obecności Chrystusa i Najświętszej Panny, jest uważany za patrona dobrej śmierci.
Ikonografia, także ludowa, zwykła przedstawiać św. Józefa jako starca. Pojawia się w przedstawieniach Świętej Rodziny z Maryją i Jezusem (patrz E/16049/ML), w scenach w szopce betlejemskiej i pokłonie Mędrców ze Wschodu czy ucieczki do Egiptu, w wizerunkach św. Anny Samotrzeciej (patrz: E/15669/ML) lub z Dzieciątkiem Jezus, które trzyma w ramionach, a w dłoni ma lilię (patrz: E/16844/ML). Jego atrybutami są też narzędzia ciesielskie: piła, siekiera, warsztat stolarski oraz bukłak na wodę, kij wędrowca, kwitnąca różdżka (Jessego), miska z kaszą, lampa, winorośl.
Do liturgii jego wspomnienie włączono w Jerozolimie w V wieku. Na Zachodzie przyjęło się w wieku VIII. W Polsce, szczególnie w Krakowie, święto 19 marca obchodzono już na przełomie XI i XII stulecia. Uroczystość, mimo iż przypadała w okresie Wielkiego Postu, była radosna, a obowiązek zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych był zniesiony. W ten jeden dzień przygotowań do Wielkanocy można było biesiadować i „nie trzymać postu”. Tak jest do dziś.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
polichromia, rzeźbienie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szkodziński, Tadeusz
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.