
Portret męski
1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Stanisław Kostka Potocki urodził się w Lublinie. Aktywny w wielu dziedzinach życia społecznego i kulturalnego był posłem na sejmy z województwa lubelskiego. Był jednym z pierwszych niezwykle zaangażowanych wolnomularzy polskich.
Wykształcenie zdobywał między innymi w warszawskim Collegium Nobilium u pijarów. Jako wybitny absolwent doczekał się całopostaciowego portretu prezentowanego w murach szkoły. Ten obraz stał się inspiracją dla wielu twórców, również Bacciarellego.
Dopełnieniem jego edukacji były studia na europejskich uczelniach i liczne podróże, które rozwinęły w nim upodobanie do sztuki, zwłaszcza antycznej. Poznawał działających wówczas artystów, studiował dzieła autorów starożytnych. Te doświadczenia wzbogaciły jego wrażliwość estetyczną i potrzebę otaczania się pamiątkami przeszłości.
Znał się na medalach i monetach, architekturze, zbierał obrazy i grafikę, pragnął opisać dzieje sztuki, tworząc zarys O sztuce u dawnych. Kiedy wszedł w posiadanie Wilanowa, rozpoczął odbudowę zniszczonego w 1794 roku pałacu, mając na względzie upamiętnienie Jana III Sobieskiego i stworzenie muzeum sztuki. Rozbudowywał rezydencję wilanowską, by eksponować zbiór waz antycznych, kolekcję rysunku, malarstwa i rzeźby. Idee epoki oświecenia wpłynęły na udostępnienie przez właściciela zbiorów wilanowskich ogółowi w roku 1805.
Był to również dla Polaków czas nadziei na odzyskanie niepodległości. Potocki pod wpływem Józefa Wybickiego poparł orientację francuską i nawiązał kontakty z Napoleonem Bonaparte. W styczniu 1807 roku wszedł w skład Komisji Rządzącej, był obecny przy nadaniu konstytucji Księstwu Warszawskiemu.
Artystyczną wizję tego wydarzenia stworzył Marcello Bacciarelli. Obraz wykonany z dbałością o szczegóły ukazuje między innymi Stanisława Kostkę Potockiego „w całej jego postaci, w ubiorze ówczesnym urzędowym”. Monumentalna kompozycja Bacciarellego i olejne szkice do obrazu zaginęły. Bezpośrednim nawiązaniem do jego kompozycji jest lubelski portret Potockiego, co świadczy o niesłabnącej popularności tej barwnej postaci. Jego patriotyzm i troska o dobro społeczne, mimo różnych kontrowersji, były doceniane. „Ciemnogród” w tytule jego powieści, rozumiany jako zapóźnienia cywilizacyjne i edukacyjne, skłonność do zabobonów i ciemnoty, jest pojęciem obecnym do dziś.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 63 cm, szerokość: 49 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Boznańska, Olga
1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Simmler, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1785 — 1790
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.