treść serwisu

Portret Marii Pareńskiej

Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe

Nota popularyzatorska

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego (1869–1907), odznaczająca się nowatorskim językiem wypowiedzi artystycznej, należy do wybitnych zjawisk sztuki Młodej Polski. Obejmuje wiele dziedzin, począwszy od malarstwa, rysunku i grafiki, projektów z zakresu sztuki użytkowej, poprzez dramatopisarstwo, poezję, scenografię czy sporządzanie planów renowacji zabytków. W 1894 roku artysta z powodu kłopotów finansowych przerwał pobyt w Paryżu i wrócił do Krakowa, aktywnie włączając się w życie bohemy. Bywał wówczas częstym gościem w domu Elizy i Stanisława Pareńskich na Wielopolu, który pełnił rolę salonu towarzyskiego, goszcząc znanych literatów, malarzy, aktorów i profesorów uniwersyteckich. W 1900 roku córki Pareńskich – Maria i Zofia – zostały zaproszone do podkrakowskich Bronowic na wesele Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny. Najstarsza z sióstr – Maria – stała się pierwowzorem Maryny, z którą w dramacie artysty flirtuje Poeta (Kazimierz Przerwa-Tetmajer). Pareńska poślubiła wybitnego pediatrę Jana Raczyńskiego. Po jego śmierci ponownie wyszła za mąż, za rosyjskiego porucznika Romana Jasieńskiego. Małżeństwo szybko się rozpadło, a Maria związała się z lekarzem i kolekcjonerem dzieł sztuki Janem Grekiem. W 1941 roku mieszkający we Lwowie Grekowie wraz z mężem Zofii Pareńskiej Tadeuszem Boyem-Żeleńskim zostali aresztowani i z grupą profesorów lwowskich zamordowani przez Niemców na Wzgórzach Wuleckich.

Wyspiański już podczas pobytu w Paryżu zaczął odchodzić od malarstwa olejnego, odkrywając tajniki pastelu, którym posługiwał się, tworząc studia portretowe. Siostry Pareńskie – Marię, Zofię i najmłodszą Elizę – artysta portretował kilkakrotnie, przedstawiając je w różnych ujęciach. Wizerunek osiemnastoletniej Marii, podobnie jak inne portrety artysty, łączy elementy wnikliwej obserwacji połączonej z psychologiczną charakterystyką modelki, której postać ogranicza charakterystyczna dla artysty subtelna, giętka kreska. Utkwiony w jednym punkcie wzrok zamyślonej dziewczyny ucieka od widza w bliżej nieokreśloną przestrzeń. Na jej obliczu malują się smutek, zaduma i melancholia. Sposób kadrowania ujmujący Marię profilem w popiersiu i pozbawione szczegółów neutralne tło skupiają uwagę na jej twarzy, podkreślając intymny charakter przedstawienia.

Anna Hałata



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w lewym dolnym rogu; S W 1902

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Wyspiański, Stanisław (1869-1907)

Wymiary

cały obiekt - w ramie: wysokość: 69 cm, szerokość: 85 cm
cały obiekt - bez ramy: wysokość: 48 cm, szerokość: 62.5 cm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

pastel

Pochodzenie / sposób pozyskania

z dawnych zasobów

Czas powstania / datowanie

1902

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Numer identyfikacyjny

S/G/1264/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd