treść serwisu

Aleja w ogrodzie papieskim... (vue d'optique)

Jest częścią kolekcji: Grafika

Nota popularyzatorska

Grafika ukazująca otoczenie pałacu papieskiego należy do grupy popularnych w XVIII wieku rycin o charakterystycznej, horyzontalnej dominancie kompozycyjnej, zwanych vue’optique – to znaczy – widok perspektywiczny. Określony sposób ich kompozycji, szeroki kąt ujęcia widoku, wyraźnie podkreślone motywy architektoniczne, częściowe podkolorowanie wybranych elementów, oraz umieszczany zazwyczaj ponad sceną tytuł pisany w lustrzanym odbiciu, składały się na obraz, którego obserwacja poprzez odpowiednie narzędzia optyczne tworzyła wrażenie przestrzennej głębi. Narzędziem, które współtworzyło z rycinami vue d’optique efekt widoków trójwymiarowych był tzw. zograskop. Składał się z umieszczonej na wysokości ok 45 cm., oprawionej w prostokątną ramę okrągłej soczewki, połączonej z ruchomą plakietą z lustrem. Obserwacja poprzez soczewkę odbicia leżącej przy zograskopie ryciny (w układzie do góry nogami) tworzyła złudzenie przestrzennego widoku ukazanego miejsca. Stąd też zapewne chętnie uwieczniano w widokach perspektywicznych słynne europejskie rezydencje, place lub ogrody.

Prezentowana odbitka posiada u góry tytuł zapisany w lustrzanym odbiciu: VUE D’UN JARDIN DE PLAISANCE DU PAPE. Mimo prób identyfikacji jaką rezydencję papieską przedstawia XVIII-wieczna rycina, nie udało się wskazać konkretnego miejsca.

W samej scenie zwracają uwagę wysokie boskiego geometryczne, które – niczym w teatrze – kulisowo zamykają obustronnie kompozycje. Teatralny w istocie jest oglądany widok, w którym nakładają się kolejne plany; fontanny, rzeźby, dekoracyjne kwatery ogrodowe i krzewy, pomiędzy którymi – jak aktorzy na scenie – spacerują grupy ludzi. Jest to typowy ogród w typie francuskim, w którym roślinność podporządkowana została kompozycji artystyczno-przestrzennej według geometrycznych form i symetrii.

Interesujący jest również sposób podkolorowania ryciny mocnymi, podstawowymi kolorami: czerwień, niebieski, zieleń i żółty. Takie rozłożenie kolorów wzmagało efekt trójwymiarowości w momencie oglądania ryciny przez zograskop.

rycina, obraz trójwymiarowy, zograskop, widok perspektywiczny, vue d’optique, pałac papieski, ogród, okolice Rzymu, Rzym, ogród francuski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

ryt. nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 29,5 cm, szerokość: 42,3 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

miedzioryt, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier

Czas powstania / datowanie

ok. 1760

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.4316

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd