treść serwisu

Koń

figura zoomorficzna

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Wizerunek konia (w jęz. dogo-so suru) jest rzadkim motywem w sztuce dogońskiej. Bardziej popularne są przedstawienia konnych jeźdźców. Takie figury spotkać można w całej Afryce Zachodniej. Symbolizują prestiż i władzę, nawiązując do świetności dawnych imperiów zachodnioafrykańskich (Ghana, Mali, Songhaj) w czasach, w których umiejętności jeździeckie były bardzo cenione.

Koń jest tradycyjnym wyróżnikiem bogactwa i wysokiej pozycji społecznej. Na jego posiadanie mogli sobie pozwolić tylko członkowie najznakomitszych rodów. Nie inaczej jest u Dogonów. Rzeźby przedstawiające konnego jeźdźca zawsze są interpretowane jako wyobrażenie Hogona – członka społeczności pełniącego funkcję szefa wioski. W tradycji ustnej, a także w bajkach i opowiadaniach, konia dosiadają zawsze tylko jego ulubieni synowie.

Niegdyś konie odgrywały ważną rolę, o czym świadczą skórzane siodła i buty z wysokimi cholewami do jazdy, które można jeszcze czasami znaleźć w dogońskich zagrodach. Jednak same zwierzęta obserwuje się już tylko w wioskach położonych na Równinach. Tam nadal wielu bogatszych Dogonów hoduje je i dosiada podczas uroczystości, aby podkreślić swoją pozycję.

W okolicach Bankass, w zachodniej części kraju Dogonów, konie są wykorzystywane głównie w charakterze zwierząt pociągowych. Ich chowem, a także handlem zajmują się członkowie rodu Kosodjo, nazywani ze względu na wykonywaną profesję „władcami koni”.

Koń pojawia się też w mitologii Dogonów. W jednej z wersji mitu kosmogonicznego Nommo, który kierował arką wypełnioną pasażerami mającymi zasiedlić Ziemię, po jej wylądowaniu zamienił się w konia i przeciągnął pojazd do jeziora Debo.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 31 cm, szerokość: 8.2 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

czernione, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

czarny barwnik, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

około 1975

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Yaye

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/1601

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd