
Spódnica
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Wizerunek konia (w jęz. dogo-so suru) jest rzadkim motywem w sztuce dogońskiej. Bardziej popularne są przedstawienia konnych jeźdźców. Takie figury spotkać można w całej Afryce Zachodniej. Symbolizują prestiż i władzę, nawiązując do świetności dawnych imperiów zachodnioafrykańskich (Ghana, Mali, Songhaj) w czasach, w których umiejętności jeździeckie były bardzo cenione.
Koń jest tradycyjnym wyróżnikiem bogactwa i wysokiej pozycji społecznej. Na jego posiadanie mogli sobie pozwolić tylko członkowie najznakomitszych rodów. Nie inaczej jest u Dogonów. Rzeźby przedstawiające konnego jeźdźca zawsze są interpretowane jako wyobrażenie Hogona – członka społeczności pełniącego funkcję szefa wioski. W tradycji ustnej, a także w bajkach i opowiadaniach, konia dosiadają zawsze tylko jego ulubieni synowie.
Niegdyś konie odgrywały ważną rolę, o czym świadczą skórzane siodła i buty z wysokimi cholewami do jazdy, które można jeszcze czasami znaleźć w dogońskich zagrodach. Jednak same zwierzęta obserwuje się już tylko w wioskach położonych na Równinach. Tam nadal wielu bogatszych Dogonów hoduje je i dosiada podczas uroczystości, aby podkreślić swoją pozycję.
W okolicach Bankass, w zachodniej części kraju Dogonów, konie są wykorzystywane głównie w charakterze zwierząt pociągowych. Ich chowem, a także handlem zajmują się członkowie rodu Kosodjo, nazywani ze względu na wykonywaną profesję „władcami koni”.
Koń pojawia się też w mitologii Dogonów. W jednej z wersji mitu kosmogonicznego Nommo, który kierował arką wypełnioną pasażerami mającymi zasiedlić Ziemię, po jej wylądowaniu zamienił się w konia i przeciągnął pojazd do jeziora Debo.
Ewa Prądzyńska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31 cm, szerokość: 8.2 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
czernione, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
czarny barwnik, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1996
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.