![S/Mal/1030/ML Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle - wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/sguvlh/contain-360-1000-max-s-mal-1030-ml-001.jpg)
Na Podhalu
1870
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Stanisław Masłowski już za życia cieszył się uznaniem krytyki, o czym świadczy recenzja Henryka Piątkowskiego Stanisław Masłowski. Sylweta artysty zamieszczona w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1909 roku (nr 49): „Wśród pokolenia artystów, do którego należał, stoi on na pierwszym planie, nie znika, jak tylu innych, w cieniu Chełmońskiego, lecz coraz bardziej rozszerza swą własną ścieżkę twórczości”. Sztuka potrafi pokazać odbiorcy piękno w tym co codzienne i zwyczajne. Takie właśnie jest malarstwo pejzażowe, które stało się główną częścią twórczości Masłowskiego, dające odczuć charakter ziemi polskiej.
Artysta był dzieckiem ziemi lubelskiej, urodził się we Włodawie, miejscowości położonej przy granicy z Ukrainą. Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej, w pracowni Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego. W latach 1875–1886 brał udział w corocznych plenerach malarskich na Ukrainie. Należał do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w 1921 roku został członkiem Société Nationale des Beaux Arts.
Akwarela porusza tematykę życia na wsi, na pierwszym planie, w centrum zostały umieszczone trzy postacie, które są częścią rozległego pejzażu. Wyraźnie zaznaczona linia horyzontu oddziela rozległe pastwisko od nieba. Motyw wsi był popularny w malarstwie 2. połowy XIX wieku, do jego twórców należeli Józef Chełmoński czy Włodzimierz Tetmajer. Sztuka stała się przychylna tematom zaczerpniętym z życia codziennego chłopów, co tworzy kontrast z doniosłym malarstwem historycznym. Praca ludzi prostych znalazła w malarstwie miejsce.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 60 cm, szerokość: 100 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika malarska
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1870
Muzeum Narodowe w Lublinie
1856
Muzeum Narodowe w Lublinie
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna