
I znów wiosna
1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe
W obfitej spuściźnie Teodora Axentowicza (1859–1938) wyróżnia się dwa równoległe nurty tematyczne – portret i malarstwo rodzajowe. Jako portrecista zasłynął ze zmysłowych, tchnących czarem i tajemnicą olejnych i pastelowych wizerunków kobiecych. W drugim nurcie ważne miejsce zajmował rodzimy folklor, wielobarwne motywy z Kresów. Axentowicz jako pierwszy wprowadził do malarstwa polskiego tematykę huculską, bardzo popularną w twórczości następnego pokolenia. Zapewne z racji swojego pochodzenia podejmował też wątki związane z historią i kulturą polskich Ormian.
Początek nurtu rodzajowego w sztuce artysty sięga wczesnych lat 80., okresu studiów w Monachium. Opierając się na przywiezionych z Huculszczyzny, z okolic Jamna i Kołomyi, szkicach, odtwarzał epizody z życia wsi (na przykład Pogrzeb na Rusi, Gęsiarka). Motywy zaczerpnięte z bogatej kultury górali Karpat Wschodnich, święta i obrzędy religijne: święcenie gromnic, wody i pokarmów, pogrzeby, procesje, zabawy oraz wizerunki Hucułów, na stałe zagościły w jego twórczości. Przez kilkadziesiąt lat wykonał niezliczoną liczbę takich prac, wielokrotnie przetwarzając jeden temat w różnych ujęciach i technikach. Najbardziej znanym obrazem jest Święto Jordanu (1893), monumentalna scena religijna w scenerii zimowej oddająca surowy nastrój ceremonii. Powaga i melancholia cechuje też niewielką kompozycję Dziewczyna ze starcem, która jest kojarzona z wymienionym dziełem. Niektóre elementy rodzajowe sugerują, iż przedstawienie może odnosić się też do Święta Matki Bożej Gromnicznej, obchodzonego w Kościele wschodnim 15 lutego. Poświęcona w cerkwi gromnica miała zapewniać pomyślność i chronić przed urokami.
Obraz przedstawia dwie ubogie postacie idące przez śnieżną równinę: na przodzie huculską dziewczynkę niosącą zapaloną gromnicę, za nią starca w rudym kożuchu, z kapeluszem w ręku. Niepozorna scenka folklorystyczna, wykonana z użyciem prostych środków, raptem kilku chłodnych barw, zawiera pewną wieloznaczność. Można ją odczytywać jako metaforę etapów życia. Choć dziewczynka zdaje się być przewodnikiem starego człowieka, jej nieobecne spojrzenie i melancholia wskazują na jednoczesne bycie „tu” i „gdzieś indziej”. Tę parę można odnaleźć zarówno w dużych rozbudowanych kompozycjach, jak i w niewielkich studiach portretowych.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 37.2 cm, szerokość: 27.3 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 52 cm, szerokość: 41 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Malczewski, Jacek
1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
Axentowicz, Teodor
po 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wodzinowski, Wincenty
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.