
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Brama Główna
Jednym z najstarszych wilanowskich zabytków, szczęśliwie zachowanych do naszych czasów w swej pierwotnej formie, jest usytuowana na osi założenia monumentalna kamienna brama wjazdowa. Zasadnicza barokowa struktura architektoniczna bramy powstała w ostatniej ćwierci XVII wieku według projektu Augustyna Locciego – nadwornego architekta i budowniczego pałacu wilanowskiego. Wystrój rzeźbiarski uzupełniano systematycznie w latach 1684–1692. Z korespondencji Locciego z królem dowiadujemy się, iż „trofea” (prawdopodobnie jest to określenie panopliów) powstały w roku 1689. W pierwszej ćwierci wieku XVIII, w czasach kiedy Wilanowem władała Elżbieta Sieniawska, Johann Georg Plersch pracował przy dekoracjach panopliów na filarach. Po powrocie Jana III spod Wiednia brama wzbogacona została przez gdańskiego rzeźbiarza Szwanera o dwa zagadkowe kamienne posągi alegoryczne. Ich interpretacja wzbudza wciąż wiele emocji. Posąg wojownika w karacenowej zbroi z powtarzającym się w dekoracji motywem herbu Janina ustawiony na filarze północnym oraz posąg kobiety na filarze południowym kojarzono z Marsem Sarmackim i Triumfującym Pokojem, Marsem i Wiktorią, Męstwem i Siłą. Podkreślono również niezwykłe przymioty ducha i ciała monarchy – stąd w dekoracji bramy symbolizujący wytrwałość i odwagę niedźwiedź (strona pn.) oraz uosabiający wierność i czujność pies (strona pd.). Dzięki temu, iż cała kompozycja architektoniczno-rzeźbiarska oraz bogaty wystrój zdobiących filary i przypory płaskorzeźbionych panopliów podporządkowano podkreśleniu sukcesów militarnych Jana III, uważanego powszechnie za wcielenie nowego Marsa – Marsa Sarmackiego, brama nabrała charakteru szczególnej porta triumphalis będącej pomnikiem zasług monarchy. Usytuowane symetrycznie ławy flankujące mostek przed Bramą Główną oraz przylegające do nich latarnie zostały dodane dopiero w połowie XIX wieku przez Franciszka Marię Lanciego. Skrzydła bramy mające postać ażurowej żeliwnej kraty osadzono prawdopodobnie około 1833 roku. Wcześniej też istniała krata metalowa
– pozostały po niej żelazne trzpienie mocujące w kamiennych filarach, nie wiemy jednak, jak wyglądała i kiedy powstała.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 586 cm, szerokość: 1273 cm
Rodzaj obiektu
obiekt budowlany, wolnostojący
Technika
techniki budowlane, rzeźbienie, kucie
Tworzywo / materiał
piaskowiec, cegła, żeliwo
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna