
Karta pocztowa: Lublin. Ogólny widok
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Fotografie Lublina
Ulica Podwale w Lublinie to dawna nazwa ciągu komunikacyjnego u podnóża Starego Miasta. Jej nazwa pochodzi od położenia pod wałami i murami obronnymi. Współcześnie łączy ulicę Królewską z placem Zamkowym. Po lewej stronie (kiedy idzie się w kierunku zamku) wznosi się wysoka skarpa. Po prawej w XIX wieku wystawiono kilka budynków przemysłowych. W tym czasie zaczęto ulicę nazywać żargonowo Podwal. Był to okres, gdy stojący u jej wylotu, w sąsiedztwie Bramy Grodzkiej, kościół św. Wojciecha zamieniono na skład żelaza i starych rupieci. Widok zaniedbanego Podwala utrwalił pod koniec XIX wieku Aleksander Stepanoff, syn rosyjskiego nauczyciela i polskiej szlachcianki. Ten znakomity lubelski fotografik poza portretami w swoim atelier wykonywał także zdjęcia plenerowe. Nie zawsze były to zabytkowe gmachy czy budynki użyteczności publicznej. Rejestrował też obrazy z życia codziennego wielokulturowego miasta, jakim był Lublin.
Idący ulicą Podwale Żyd w ciemnym chałacie, niesie pod ręką pikowany pasiasty materac. Zapewne to mieszkaniec ubogiej dzielnicy na Podzamczu. Od czasu osiedlenia w Lublinie Żydzi nie mogli mieszkać ani handlować na terenie miasta w murach. Obowiązująca zasada de non tolerandis Judaeis miała chronić mieszczan lubelskich przed konkurencją handlu żydowskiego. Stopniowo podziały zacierały się. Osadzona u stóp zamku gmina żydowska rozrastała się. W drugiej połowie XIX wieku granice dawnego lokacyjnego miasta otworzyły się. Nastąpiło przemieszczenie ludności żydowskiej na tereny Starego Miasta. Była to jednak społeczność uboga, utrzymująca się z drobnego handlu, zamieszkująca w podupadających domach. Taki obraz niebrukowanego Podwala, w otoczeniu rozpadających się domów, utrwalił na swej fotografii Stepanoff. Oko fotografa zarejestrowało jednak na pierwszym planie ślad rozwoju miasta – uliczną latarnię gazową na wysokim słupie zwieńczoną przeszklonym kloszem.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 14.8 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
sepia, stemplowanie, litografia, odbitka fotograficzna
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny, tusz, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Krajowy Dom Wydawniczy Fr. Karpowicz
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wydawnictwo „Sztuka”
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Olszyński, Ludwik
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.