Mebel – semaniera [odmiana szyfoniery]
Mebel
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Meble i wyposażenie wnętrz
Komoda na smukłych nogach, z trzema szufladami w dwóch rzędach od czoła, jest rokokowym meblem francuskim. Wyróżniające się lżejszą budową komody spopularyzował w pierwszej połowie XVIII w. francuski ebenista Charles Cressent. Wprowadzona przez niego forma znalazła wielu naśladowców wśród mistrzów epoki Ludwika XV. Prezentowana komoda została wykonana i sygnowana przez paryskiego ebenistę Jean-Baptist’ę Tuart’a ojca . Uprawnienia mistrzowskie uzyskał on w 1741 r. i był czynny zawodowo do 1767 r. J-B. Tuart prowadził warsztat w klasztorze przy kościele Saint-Germain-L'auxerrois położonym naprzeciwko wschodniej fasady Luwru. Ebenista był typowym przedstawicielem epoki, tworzył w stylu Ludwika XV i „transition” – wyróżniającego się bardziej powściągliwą od rokokowej, ale jeszcze nie klasycystyczną estetyką. Wykonywał głównie komody, szafki narożne, biurka, sekretarzyki, małe stoliki. Realizował między innymi rządowe zamówienia. Przez pewien czas współpracował ze swoim kolegą-kupcem Léonard’em Boudin’em, a potem z synem Jean-Baptist’ą Tuart’em młodszym.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
meble
Technika
stolarskie, metaloplastyka
Tworzywo / materiał
drewno, brąz, złoto, Żelazo, marmur
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna