"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
miejsce powstania: Chiny
twórca (autor, wytwórnia): nieznany
But domowy na niewysokim obcasie zdobiony haftem. Całość wykonana z tekstyliów, jedynie obcas o konstrukcji drewnianej, naciągnięty tkaniną w regularny wzorek ze schematycznym, barwnym przedstawieniem ptaków i kwiatów. Spód obcasa został pokryty fioletową tkaniną. Cholewka wykonana jest z dwóch odpowiadających sobie części zakończonych na nosku ostrym, lekko uniesionym szpicem, dekorowanym malutkim chwościkiem. Części te uszyto z jasnozielonej wytłaczanej tkaniny zdobionej haftem, wykończonej dekoracyjną tasiemką, i prócz zapiętka – pasem miedzianej taśmy i następnie wąskiej, różowej. Właściwe wykończenie cholewki stanowi czarna lamówka. Nosek i boczne części cholewki pokrywa stylizowana haftowana dekoracja kwiatowa. Do jej wykonania użyto gównie nici białych, beżowych, bladoróżowych, fioletowych i czarnych. Na zapiętku znajduje się czerwony język oblamowany dwiema białymi tasiemkami. Wnętrze buta wyściełano płótnem.
But ten, zwany lotosowym, jest przykładem elementu stroju kobiecego wyższych sfer chińskich, które praktykowały wiązanie stóp. Tradycja ta sięga X wieku, przetrwała niemal tysiąclecie, a została zapoczątkowana baśniową historią o chińskim Kopciuszku. Opowieść o pięknej dziewczynie ewoluowała, szczególną uwagę poświęcono jej małym stopom, nazywanym „małymi lotosami”. Stały się one przedmiotem fascynacji o zabarwieniu erotycznym. Wierzono, że dla mężczyzn najatrakcyjniejsze były jak najmniejsze stopy. Kobiety zaczęły poddawać się okrutnej praktyce łamania kości i bandażowania stóp, co powodowało szereg niezwykle bolesnych dolegliwości i ogromne trudności w poruszaniu się.
Ostatnia cesarska dynastia Qing zakazała tego procederu, jednak walka z okaleczającą tradycją przyniosła skutek dopiero w pierwszej połowie XX wieku.
Zapisy w inwentarzach wilanowskich i archiwalna dokumentacja fotograficzna wskazują, że but mógł znajdować się w dawnych Pokojach Chińskich urządzonych przez Stanisława Kostkę Potockiego.
But ten stanowi parę z Wil.3296/2.
Hasła kontekstowe: buty lotosowe, Stanisław Kostka Potocki, Pokoje Chińskie, Qing, wiązanie stóp
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 8,0 cm, szerokość: 17,5 cm
Rodzaj obiektu
ubiór
Technika
haft
Tworzywo / materiał
tkanina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna