treść serwisu

Krajobraz huculski; Pejzaż huculski

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Emil Krcha pochodził z wielokulturowej i wieloetnicznej podkarpackiej Galicji Wschodniej. W jego rodzinnym Kałuszu, należącym w okresie międzywojennym do województwa stanisławowskiego II Rzeczpospolitej, ponad 75% mieszkańców stanowiła ruskojęzyczna ludność greckokatolicka. Na południe od rejonu kałuskiego rozciągały się pograniczne tereny Huculszczyzny. „Odkryli” je na początku XIX wieku pisarze i regionaliści, jak Wincenty Pol, Józef Korzeniowski czy Eugeniusz Brocki, do których w drugiej połowie stulecia dołączyli malarze-realiści: Józef Simmler, Juliusz Kossak, a zwłaszcza osiadły na stałe w Delatynie nad Prutem Józef Jaroszyński. Największą sławę przyniosły Karpatom Wschodnim dzieła artystów przełomu XIX/XX wieku, Stanisława Dębickiego, Teodora Axentowicza oraz trójki absolwentów krakowskiej akademii zwanych Hucułami: Kazimierza Sichulskiego, Władysława Jarockiego i Fryderyka Pautscha. Ich popularność sięgała długo w dwudziestolecie międzywojenne, którego reprezentantem był Stanisław Vincenz – filozof, tłumacz, prozaik i eseista, autor tetralogii Na wysokiej połoninie (1936–1979). Zarówno działalność „Hucuła” Kamockiego, przez którego akademicką pracownię Krcha się przewinął w latach 1919–1925, jak i moda na ludową sztukę pokucką wpłynęły na zainteresowania malarza zamieszkałego w Krzemieńcu. Tam, jako czynny wystawienniczo członek krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, pracował w słynnym Liceum Krzemienieckim, przy którym w 1936 roku założył Rysunkowe Ognisko Wakacyjne. Swoich uczniów zapoznawał ze snycerką i ceramiką huculską, malarstwem na szkle, ikonami oraz malowanymi na płótnie ludowymi chorągwiami i obrazami religijnymi. Uproszczenia sztuki naiwnej, zwartość kompozycji, a także intensywna kolorystyka widoczne były także we własnej twórczości Krchy. Pejzaż huculski ze zbiorów szczecińskich powstał na bazie wypracowanej receptury: najważniejsze bryły o lapidarnej formie – skały w wodzie, drzewa, szczyty gór – rozmieszczono kulisowo niczym dekorację teatralną, wciągając oko widza w meandrujący nurt potoku.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; ZRZESZENIE ARTYSTÓW PLASTYKÓW | "ZWORNIK" | "Krajobraz huculski" | ol. - cena 800 zł | Emil Krcha
  2. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; Emil Krcha | "Krajobraz huculski"
  3. Sygnatura: na recto u góry z lewej; Krcha

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Krcha Emil (1894–1972)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 63 cm, szerokość: 77 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

tektura

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1930

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/169

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd