
Port w Stralsundzie
między 1850 — 1880
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Aleksiej Piotrowicz Bogolubow, absolwent i stypendysta Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, naukę malarskiego kunsztu kontynuował u Alexandre’a Calamego w Genewie, Eugène’a Isabeya i Thomasa Couture’a w Paryżu oraz w Düsseldorfie, jako prywatny uczeń Andreasa Achenbacha. Po powrocie do Rosji w 1861 roku uzyskał tytuł profesora petersburskiej akademii, a 1893 roku został jej członkiem. Malował w duchu romantyzmu, głównie pejzaże marynistyczne oraz morskie sceny batalistyczne z czasów Piotra Wielkiego i wojen krymskich. Jego styl stopniowo ewoluował w stronę naturalizmu, w 1873 roku związał się z Pieriedwiżnikami. Trzy lata wcześniej przeniósł się do Paryża, gdzie zajmował się nauczaniem w kilku pracowniach. Bogolubow był także mecenasem sztuki, w 1885 roku ufundował muzeum malarstwa w Saratowie, noszące imię jego dziadka, Aleksandra Nikołajewicza Radiszczewa (pierwsze publiczne muzeum w Rosji). Pod koniec życia zgromadzony majątek przeznaczył na zorganizowanie szkoły malarskiej swojego imienia, której absolwentem był m.in. Paweł Kuzniecow.
W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się stosunkowo niewielki widok portu południowego w Odessie, powstały w sierpniu 1895 roku. Obraz przedstawia zwyczajne życie portowe w upalny letni dzień: po lewej stronie przycumowane do nabrzeży dymiące statki żaglowo-parowe, w głębi sylwetki kolejnych parowców, na pierwszym planie łódź rybacką z trzema rybakami. W oddali widnieje bielejąca linia ciągu niskiej zabudowy portowej. Uwagę widza przyciąga, poza barwnymi elementami takielunku statków, migocąca w blasku upalnego słońca spokojna tafla wody. Ciemny błękit Morza Czarnego podkreśla jasny, świetlisty, czysty błękit nieba, gdzieniegdzie rozbity szaro-białymi plamami cumulusów. Obraz namalowany został drobnymi pociągnięciami gęstej farby, efekt wibracji powietrza, świetlistość i migotanie wody artysta osiągnął poprzez drobne, lekko kładzione, poziome plamy bieli i błękitu.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 52.8 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Biel Antonie
między 1850 — 1880
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hartig, Hans
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
J. W. T.
1890 — 1946
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.