W suterenie
projekt scenografii teatralnej
1949 — 1951
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Bolesław Pacanowski - między Łodzią a Ameryką
Krawiectwo to jeden z tych zawodów, które w potocznym przekonaniu najczęściej wykonywali Żydzi. Rzeczywiście, wielu Żydów było krawcami, wiele Żydówek pracowało jako szwaczki. Znajdujemy się w niewielkim warsztacie krawieckim, w którym pracowało co najmniej czterech krawców lub krawcowych. Warsztat jest gdzieś na strychu, o czym świadczą mansardowe okna w dachu; zimą ogrzewany był dwoma piecami typu koza. Na blacie stołu leżą duże nożyce krawieckie, kawałki kolorowych materiałów; są tu też manekiny krawieckie, dwa z lewej strony, jeden z prawej. Najważniejsze jednak są cztery maszyny do szycia, osadzone w drewnianych blatach z metalowymi nogami – to popularne od połowy XIX w. pedałowe maszyny krawieckie, produkowane w rozsianych na świecie fabrykach amerykańskiej firmy I.M. Singer & Company. W 1851 r. Isaac Merrit Singer opatentował funkcjonalną i tanią maszynę do szycia. W początkach XX w. sprzedaż maszyn Singera osiągnęła już liczbę półtora miliona rocznie, co stanowiło 90 proc. światowej produkcji. Można ją było kupić na całym świecie, a Cesarstwo Rosyjskie było jednym z największych rynków zbytu.
Zob. też inną wersję tego projektu scenografii, MPOLIN-M1149.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25 cm, szerokość: 35 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
ołówek, tusz, piórko, akwarela
Tworzywo / materiał
tusz, farba akwarelowa, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1949 — 1951
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1949 — 1951
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1949
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna